Abstract:
زمینه و هدف: در بررسی کودکان با آسیب شنوایی به نظر میرسد که نخستین و مهمترین مسئله این کودکان، مشکلات در برقراری ارتباط است؛ زیرا آنها اغلب قادر به ایجاد رابطه اجتماعی و متقابل با همسالان و بزرگسالان نیستند و سازش یافتگی عاطفی و مهارتهای اجتماعی آنان با دشواری زیادی روبهرو است؛ از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی کارآمدی آموزش مهارتهای برقاری ارتباط مؤثر بر روابط بینفردی تابآوری و تنیدگی افراد کمشنوا است.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی، از نوع طرح پیشآزمون-پس آزمون، با گروه آزمایش و گواه است. از جامعه آماری پژوهش که شامل افراد کم شنوا با میانگین سنی 15 سال شهر تهران در سال 1397 بود با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برنامه آموزشی مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر در 10 جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد ولی گروه گواه هیچ مداخله ای را دریافت نکرد. از پرسشنامه مهارت های بین فردی (ماتسون، 1983)، تابآوری (کانر و دیویدسون، ۲۰۰۳) و پرسشنامه تنیدگی (کوهن، 1983) به عنوان ابزارهای پژوهش استفاده شد.
یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیره نشان داد آموزش مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر بر روابط بینفردی (0/01=P، 26/29=F)، تابآوری (0/03=P،5/27=F) و همچنین تنیدگی (0/01=P،22/60=F) نوجوانان کمشنوا مؤثر است؛ به طوری که این مداخله توانسته است روابط بینفردی و تابآوری را در گروه آزمایش افزایش، و سطح تنیدگی آنها را کاهش دهد.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد برنامه مهارت های ارتباطی آموزش داده شده در این پژوهش توانسته است افراد گروه آزمایش را برای رویارویی مؤثر با مشکلات روابط بین فردی آماده کند؛ نیاز روانی به احساس برقراری ارتباط و تعلق داشتن را در آنها تقویت کند؛ و در نهایت به کاهش سطح تنیدگی، تقویت روابط بینفردی، و تاب آوری آنها منجر شود.
Background and Purpose: The first and most important issue of hearing-impaired children is communication problems because they are often unable to interact with peers and adults. The purpose of the present study is to evaluate the effectiveness of communication skills training on interpersonal relationship, resilience, and stress in people with hearing impairment.
Method: The research method is quasi-experimental with pretest-posttest design with experimental and control group. The statistical population of the study consisted of deaf people with the mean age of 15 years in Tehran in the academic year of 2018. 30 subjects were selected by convenience sampling method and were randomly divided into experimental and control groups. The effective communication skills training program was administered to the experimental group for ten 90 min sessions but the control group did not receive any intervention. Interpersonal Skills Questionnaire (Matson, 1983), Resiliency (Connor & Davidson, 1) and Perceived Stress Questionnaire (Cohen, 1983) were used as research tools.
Results: The results of univariate analysis of covariance showed that effective communication skills training were effective on interpersonal relationships (P = 0.01, F = 26.29), resilience (P = 0.03, F = 5.27) and stress in (P = 0.01, F = 22.60) hearing impaired children, so that this intervention was able to increase interpersonal relationships and resiliency in the experimental group, and reduce their stress levels.
Conclusion: The results of the present study showed that the communication skills program training was able to prepare the experimental group for effective coping with interpersonal problems and reinforce the psychological need for communication and belonging.