Abstract:
با توجه به سیاست افزایش اختیارات و تقویت شهرداری ها در ادارۀ امور مناطق و اهداف ناحیه محوری و محله گرایی در مدیریت شهری، می توان به جایگاه و نقش کلیدی شهرداری های مناطق و همچنین ضرورت برنامه ریزی جامع و استراتژیک جهت استقرار و توسعۀ خدمات تعاملی در شهرداری های الکترونیک، پی برد. یکی از استراتژی های شهرهای الکترونیک دسترسی شهروندان در تمامی اوقات شبانه روز به پایگاه های داده خدمات دولتی و بخش خصوصی بر روی شبکه وب(سایت) است. هدف از این سنجش میزان استفاده از خدمات درگاه (پورتال) شهرداری الکترونیکی در محلات منطقه شش شهر تهران و ارزیابی سطوح آمادگی شهرداری الکترونیکی تهران است. در فرایند پژوهش، از روش تحقیق توصیفی_تحلیلی و پیمایشی استفاده شده است. در مرحله ی بعد پرسشنامه سنجش میزان استفاده از خدمات درگاه (پورتال) شهرداری الکترونیکی در میان 390 نفر از ساکنان منطقه بصورت تصادفی توزیع گردید. در مرحله ی سوم با آزمون آماری اسپیرمن، رابطه ی میان میزان استفاده از خدمات درگاه (پورتال) شهرداری الکترونیکی و رضایتمندی شهروندان، کاهش ترافیک شهر و مشارکت شهروندان محلات هجدگانه ارزیابی و تحلیل شد. نتایج این آزمون نشان از وجود رابطه مثبت و مستقیم میان میزان استفاده از خدمات درگاه (پورتال) شهرداری الکترونیکی و رضایتمندی شهروندان، کاهش ترافیک شهر و مشارکت شهروندان دارد. به منظور شناسایی زمینههای نوآوری و توسعۀ ابعاد خدماترسانی شهرداریها در منطقه با توجه به شرایط موجود در حوزههای سیاسی- قانونی، اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و فنّی- علمی قابلیت ها ارائه شد.
The Role Electronic Municipaly in the Development of Urban Space(Case study: 6 regional of Tehran city)AbstractWorld leaders meeting in 1382, which was realized in the Global Information Society, Email cities as part of special interest is the information society. Cities mail software and hardware platform for citizens to access all of the time Services to public and private databases on the Web provide. This research is based on the experience of effective use of ICT in the delivery of municipal services aims at a distance The introduction and recognition of portal-commerce and m-commerce readiness levels Tehran's case in six districts of the region. In implementing this objective, analytical and survey research method was used. Sample, eighteen residents of Tehran are six regional district Cochran formula based on a sample of 390 randomly selected number of documents and field data has been collected And SPSS software was used for data analysis. The research hypothesis test results show that a significant relationship between the independent variable at a 99 percent service portal commerce with the dependent variables include citizen satisfaction, reduce traffic and citizen participation there.The research hypothesis test results show that a significant relationship between the independent variable at a 99 percent service portal commerce with the dependent variables include citizen satisfaction, reduce traffic and citizen participation there.The research hypothesis test results show that a significant relationship between the independent variable at a 99 percent service portal commerce with the dependent variables include citizen satisfaction, reduce traffic and citizen participation there.Key words: electronic city, electronic services, electronic mayor, Region 6 Tehran