Abstract:
هدف پژوهش حاضر مطالعهی الگوی جامعهسازی اقلیتهای شیعه براساس تجربهی موفق لبنان است بهنحوی که بتوان آن را در سیاستگذاری اقلیتهای شیعهی نیجریه بهکار گرفت. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و اطلاعات بهشیوهی کتابخانهای، اسنادی و مصاحبه با متخصصین لبنان و نیجریه گردآوری شدهاند. یافتهها نشان میدهند دو نوع جامعهی پراکنده و جامعهی خودبنیاد در وضعیت شیعیان لبنان و نیجریه قابل تشخیص میباشند. اقلیتهای شیعه در وضعیت پراکنده در چهار نظام فرهنگی، تعاملی- اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با بحرانهای متعددی مواجه هستند که با کنشهای شیعیان ارتباط مستقیمی دارند. ارتباط کنش و وضعیت پراکنده دو روی یک سکه میباشند که با یکدیگر همافزایی دارند. شکستن چرخهی همافزایی موجود میان کنشهای چهار نظام یادشده در وضعیت پراکنده، نیازمند تدابیری است که این پژوهش به آن پرداخته است؛ این تدابیر موجب تکامل اقلیت شیعیان نیجریه به جامعهی خودبنیاد شیعه در این کشور خواهد شد.
The aim of the present study is to study the model of socialization of Shiite minorities based on the successful experience of Lebanon in such a way that it can be used in policy-making of Nigerian Shiite minorities. The research method is descriptive-analytical and the information has been collected through library, documentary and interview with Lebanese and Nigerian experts. The findings show that two types of scattered and self-founded society can be identified in the situation of Shiites in Lebanon and Nigeria. The Shiite minority, in a state of dispersal in four cultural, interactive-economic, political and social systems, is facing several crises that are directly related to Shiite actions. The connection between the action and the scattered state are two sides of the same coin that are increasingly intertwined. Breaking the existing cycle of interdependence between the actions of the four mentioned systems in a dispersed state requires measures that this research has taken; these measures will lead to the evolution of the Nigerian Shiite minority into a self-founded Shiite society in this country.
Machine summary:
شکستن چرخه ي هم افزايي موجود ميان کنش هاي چهار نظام يادشـده در وضعيت پراکنده ، نيازمند تدابيري است که اين پژوهش به آن پرداخته اسـت ؛ ايـن تـدابير موجب تکامل اقليت شيعيان نيجريه به جامعه ي خودبنياد شيعه در اين کشور خواهد شد.
اگرچه فقدان صدر آسيب هاي جدياي به جامعه ي شيعه ي لبنـان زد و بـه نـوعي موجـب بازگشت ايشان به کنش عاميانه و وضعيت پراکنده گرديد، اما انقلاب اسلامي ارزش هـاي شيعي را به لبنان تسري داد؛ مهم ترين ارزش هاي عبارت بودند از: امت محوري در مقابـل ملــيگرايــي (اســـداللهي، ١٣٧٩، ص .
در ميـان ارزش هاي جديدي که در ميان شيعيان لبنـان در حـال گسـترش بـود، مهـم تـرين ارزش "قبول اصل ولايت فقيه " بود که در ساختارهاي اجتماعي شيعيان لبنـان تـاثير گذاشـت ؛ مهم ترين جلوه ي اين تاثير را در شکل گيري حزب الله لبنـان بـا مرامـي متفـاوت از امـل اسلامي ميتوان مشاهده کرد (سعد غريب ، ١٣٨٥، ص .
براي کنش مستقل و تعاملي در نظام تعاملي- اقتصادي و رسيدن به جامعه ي خودبنياد شيعه ، لازم است اقليت شيعه ي نيجريه در بعد تعاملي هم چون لبنان نسبت بـه شـعارهاي راديکال خود بازنگري داشته باشد؛ در ضمن با پشتيباني ديپلماتيک ايران و ديگر شـيعيان مرکز، تعامل خود را با دولت و ارتش ، ديگر مذاهب اسلامي و مسيحيان بازسازي کنند.