Abstract:
این پژوهش باهدف بررسی جایگاه اندیشه ورزی در قرآن و نهجالبلاغه انجامشده است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بود که از روش تحلیل و استنتاج استقرائی استفادهشد. جامعه اصلی پژوهش نهجالبلاغه (خطبهها، نامهها و حکمتها) و قرآن بود و نمونه پژوهش نیز برابر جامعه یعنی کل قرآن و نهجالبلاغه بود. ابزار گرداوری داده نیز فیشبرداری بود. یافتهها نشان میدهند به استناد آیات قرآن کریم و احادیث وارده از سوی ائمه بهخصوص امیر المومنین علی (ع) در کتاب ارزشمند نهجالبلاغه توجه خاصی به تفکر و اندیشه ورزی دادهشده و میبایستی بر همه امور و وجوه زندگی فرد و جامعه تفکر و اندیشه ورزی حاکم باشد. لذا موضوعات اندیشه ؛ روشهای پرورش اندیشه و راههای اندیشه ورزی در قرآن و نهجالبلاغه در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.
Machine summary:
فرمهيني فراهاني (١٣٩٠) در پژوهشي با عنوان اهميت فلسفه ورزي انديشـيدن در نهج البلاغه انسان را موجودي متفکـر معرفـي کـرده و بيشـتر مـردم را بـه تفکـر، تعقـل ، انديشيدن و فلسفيدن دعوت کرده اند و يافته ها حاکي از اين ميباشد که ديـن اسـلام شـديداً طرفدار تعقل و تفکر است و انديشه ورزي باعـث مـيشـود تـا انسـان از سـطح نگـري بـه ژرف نگـري روي آورده و در مسـائل مختلـف انديشـه ورزي کنـد.
نزهـت (١٣٨٩) در پژوهشي انديشه ورزي تفکر خلّاق از منظر نهج البلاغه را موردبررسي قرار داده انـد و لـذا بـر اساس يافته هاي پژوهش مهم ترين امتياز انسان ، انديشه ورزي ميباشد و امام علي (ع ) مقولـه دين را مقوله تفکر ميداند و در تحليل انديشه خلاق ، با عنايت به دو نظريه تطبيقي، ديـدگاه امام علي (ع ) سابقه و تقدّم چشمگير دارد و لذا انديشه و تفکر خلاق و توليـدگر، مـيتوانـد مشکل ترين مسئله انسان را حل نمايد و اين نوع تفکر به همين سـبب موردتوجـه مربيـان و روان شناسان قرارگرفته است .
فرج بخش (١٣٨٨) در پژوهش خود با عنـوان روش عقلانـي در تربيت ديني از ديدگاه نهج البلاغه ، روش عقلاني را يکي از روش هاي شناختي در تربيـت ديني ميداند و يافته ها حاکي از آن است که يکي از راه هـايي کـه مـيتوانـد ايـن معرفـت و شناخت را به انسان بدهد، روش عقلانـي اسـت .