Abstract:
در تفسیر آیه 59 سوره نساء و در تبیین مفهوم و نیز مصادیق اولی الامر نهتنها میان مفسران شیعه و مفسران اهل سنت اختلافنظر بوده است بلکه گستره این اختلافنظر را میتوان در میان مفسران هر یک از دو مذهب نیز جستجو کرد. در نگاه مشهور شیعه، اولی الامر به معصومین (ع) تفسیر گردیده است؛ اما تبیینی نو از اولی الامر در میان برخی مفسران شیعه شکل گرفت که از اولی الامر تفسیری عامتر از معصوم ارایه میدهد و ولی فقیه را بعنوان یکی از مصادیق آن تعیین میکند. پژوهش حاضر در صدد است تا با استناد به منابع شیعه به تحلیل و نقد دیدگاه مشهور بپردازد و روشن سازد که اگرچه امامان معصوم(ع) کامل ترین مصداق اولی الامرند اما از سیاق آیه، خصوصیت عصمت برای اولی الامر فهمیده نمیشود و استدلال دیدگاه مشهور شیعه به آیه جهت متعین کردن مصداق اولی الامر در امامان معصوم(ع)، با اشکالات جدی مواجه است.
In the interpretation of verse 59 of Sura Nisa, there is disagreement not only between the Shia and Sunni commentators, but also the extent of this disagreement among the interpreters of both religions.In the famous view of the Shia, Uli al-Amr has been interpreted as the infallible (AS), but a new explanation of Uli-al-Amr has emerged among some Shiite commentators who consider Uli al-Amr more general than the infallible and designates "the supreme leader" as one of its instances.The present study seeks to analyze and critique the famous viewpoint by referring to Shia sources and make it clear that although the infallible Imams (AS) are the most perfect " Uli-al-Amr " instances but the nature of the verse does not understand the character of infallibility for the " Uli-al-Amr " and the argument of the famous Shia view that only the infallible Imams (AS) are "Uli al-Amr" faces serious problems.
Keywords:
سیاق
،
عصمت
،
اولیالامر
،
مطلق و مقید
،
آیه 59 سوره نساء
The verse al
،
Nisā’: 59
،
'Uli al Amr
،
infallibility
،
absolute
،
bound