Abstract:
یکی از روشهای متداول افزایش نقدشوندگی و کاهش نوسانپذیری قیمت سهام در بازارهای مالی، استفاده از ساز و کارهای بازارگردانی است. بازارگردانی فعالیتی حرفهای است و بازارگردانها باید تخصص و دانش کافی در اختیار داشته باشند تا به وسیله آن بتوانند به درستی عمل کنند. بازارگردان نقشهای زیادی در بازار سرمایه ایفا میکند که افزایش قدرت نقدشوندگی یکی از مهمترین آنها است و به این ترتیب بازارگردان باید مطمئن شود که عرضه و تقاضا برای اوراق بهادار مورد نظر در بازار وجود دارد .با وجود اهمیت حضور بازارگردانها در بازارهای سهام دنیا، به نظر میرسد که توجه چندانی به این نهاد مهم در بازار سرمایه کشور نشده است و نقش آنها به نوعی مغفول واقع شده است. در این پژوهش به بررسی مشکلات تصمیمگیری بازارگردان با توجه به حضور معاملهگران مطلع و غیرمطلع پرداخته میشود و با استفاده از نظریه بازیها و بازیهای بیزین مدلی طراحی و شبیه سازی شد که انتخاب نامساعد بازارگردان کاهش مییابد. در این پژوهش به بررسی افزایش احتمال معامله معاملهگران مطلع و تاثیر آن بر انتخاب نامساعد بازارگردان پرداخته شد. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان میدهد که با افزایش احتمال معامله معاملهگران مطلع، انتخاب نامساعد بازارگردان کاهش مییابد.
One of the common methods of increase in liquidity and reduction of volatility of share price is usage marketing maker mechanism in financial markets. Marketing maker is a professional activity and market makers should have enough knowledge and specialty until they can act correctly. Market maker play important role in capital market and increase in liquidity is the most important of them and market maker should make sure that there are supply and demand for desired securities. Despite the importance of the presence of the market makers in the world stock markets, it seems that don’t pay attention to this important institution in capital market and their role is neglected. In this research, paid to check problems of market maker decision making according to presence of informed and uninformed traders and by using game theory and Bayesian balance will pay to create and simulate model for reducing adverse selection of market makers. In this research will pay to check increase the transacting probability of informed trader and effect on adverse selection of market makers. Results show that increase the transacting probability of informed trader reduces adverse selection of market makers.