Abstract:
این پژوهش، با هدف بررسی و تحلیل محتوای کتابهای درسی دورة ابتدایی و متوسطه اول از نظر توجه به مولفههای فریضه امر به معروف و نهی از منکر انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری شامل کلیه کتابهای درسی دورة ابتدایی و متوسطه اول است که با روش نمونهگیری هدفمند، شش عنوان کتاب «هدیههای آسمانی»، «مطالعات اجتماعی»، «فارسی»، «تفکر و پژوهش»، «پیامهای آسمانی» و «تفکر و سبک زندگی»، با 27 جلد در نمونه تحقیق قرار گرفت. ابزار پژوهش، سیاهه تحلیل محتوای محققساخته بوده است که برای تعیین روایی آن از روش روایی صوری، و برای تعیین پایایی آن از روش ویلیام اسکات استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که در کتابهای درسی پایههای اول، دوم و سوم ابتدایی و پایه هشتم متوسطه اول، هیچ اشارهای به مولفههای امر به معروف و نهی از منکر نشده است. در مجموع، یافتههای پژوهش بیانگر این است که در کتابهای بررسیشده، توجه متعادل و متوازنی به مولفههای فریضه امر به معروف و نهی از منکر نشده است.
This research aims at examining and analyzing the content of primary and secondary school textbooks in terms of paying attention to the components of the duty of enjoining the good and forbidding the evil. The research method is descriptive and content analysis. The statistical population includes all primary and secondary school textbooks ,and the research sample includes six books of "Heavenly Gifts", "Social Studies", "Persian Literature", "Thinking and Research", "Heavenly Messages" and "Thinking and Life Style" in 27 volumes selected through purposive sampling. The research instrument was a researcher-developed list for content analysis. Face validity was used to establish validity, and William Scott's method was used to establish reliability. The research findings showed that in the textbooks of the first, second and third grades of primary school and the eighth grade of the first secondary school, the components of enjoining the good and forbidding the evil have not been mentioned whatsoever. In general, the findings of the study indicate that in the reviewed books, sufficient and balanced attention has not been given to the components of the duty of enjoining the good and forbidding the evil.
Machine summary:
com دريافت: 30/06/1398 ـ پذيرش: 20/11/1398 چکيده اين پژوهش، با هدف بررسي و تحليل محتواي کتابهاي درسي دورة ابتدايي و متوسطه اول از نظر توجه به مؤلفههاي فريضه امر به معروف و نهي از منکر انجام شده است.
يافتههاي پژوهش نشان داد که در کتابهاي درسي پايههاي اول، دوم و سوم ابتدايي و پايه هشتم متوسطه اول، هيچ اشارهاي به مؤلفههاي امر به معروف و نهي از منکر نشده است.
سؤال پژوهش وضعيت محتواي کتابهاي درسي دورة ابتدايي و متوسطه اول در خصوص توجه به مؤلفههاي فريضه امر به معروف و نهي از منکر در جامعه چگونه است؟ پيشينه پژوهش در اين زمينه تاکنون پژوهشهاي اندکي انجام شده است.
الف) تحليل محتواي کتابهاي درسي پايه اول تا سوم ابتدايي از نظر توجه به مؤلفههاي امر به معروف و نهي از منکر بررسي کتابهاي درسي پايه اول تا سوم ابتدايي نشان ميدهد که در کتابهاي درسي اين سه پايه، هيچ اشارهاي به مؤلفههاي فريضه امر به معروف و نهي از منکر نشده است.
به مؤلفههاي «تبيين امر به معروف و نهي از منکر بهعنوان يک وظيفه ديني و اجتماعي» با فراواني 5 و مؤلفه «آثار و برکات فردي و اجتماعي امر به معروف و نهي از منکر» با فراواني 2 بيشتر توجه شده و به ديگر مؤلفهها هيچ اشارهاي نشده است.
يافتههاي اين پژوهش نشان ميدهد که در کتابهاي درسي پايههاي اول، دوم و سوم ابتدايي و همچنين در پايه هفتم متوسطه اول هيچ اشارهاي به فريضه امر به معروف و نهي از منکر نشده است.