Abstract:
جهان در عصر حاضر، شاهد تحولات پیچیدهای بوده است. انسان همواره کوشیده مصیبتها و فجایع را پشت سر گذاشته و جوابی برای آنها بیابد. او بهدنبال راهی میگردد تا به بیان این تقابلها و تضادها در قالب آثاری هشداردهنده، پیچیده و تفکربرانگیز بپردازد. نیکزاد نجومی، از هنرمندان معاصر است که بهواسطه بدنهایی گروتسک و بریده بریده در فضایی کارناوالی، به واگویه کردن این تقابلها میپردازد. آثار او، به نقد قدرت حاکم پرداخته و با عناصر متعددی، آن را به چالش میکشند. این آثار، ویژگیهای خاصی داشته که در اندیشه میخائیل باختین و نظریه کارناوال او نیز دیده میشوند. کارناوالگرایی[i] در ادبیات، از برجستهترین ایدههای باختین است که زیرمجموعه مباحث فرهنگ عامه و طنز محسوب میشود. از کارکردهای اصلی کارناوال، واژگونی نظام سلسله مراتبی حاکم و وارونگی هنجارهای رایج است؛ از اینرو، بهدلیل نزدیکی آرای باختین با مضمون این آثار، میتوان ویژگیهای کیفی آثار او را که به نمود ادراک کارناوالی از جهان میپردازند، مورد تحلیل قرار داد. پرسشی که در اینجا مطرح میشود این است که به چالش کشیدن قدرت و هجو آن در آثار نیکزاد نجومی، چگونه نمودار میشود؟ هدف از این پژوهش، برقراری نسبت میان امور زندگی روزمره همچون کارناوال و قدرت با هنر، در قالب خوانشی باختینی از مفهوم کارناوالگرایی است. بر این مبنا، در نقاشیهای او، شاهد تقابل فضای رسمی و جدی با فضای غیررسمی و اموری متضاد هستیم و این تقابل بهصورت چندپارگی و ظهور شخصیتهای ناقص، غریب و ترکیبی، دستکاری در بعضی قسمتهای بدن و تکرار آن، تلفیق بدن انسان با بدن حیوان، انجام امور پیش پاافتاده و مهمل، مبدلپوشی و برشهای بدنی در قالب شخصیتهایی نیمهدلقک (هارلکن)، نمایش داده شده است. این پژوهش، با استفاده از منابع کتابخانهای و به شیوهای توصیفی- تحلیلی انجام شده است.
The world has faced complicated upheavals nowadays. Man has always tried to
forsake these disasters and calamities, and find an answer for them. He looks for a way
to express these contrasts and conflicts with alarming, intricate and thought provoking
works of art. Nikzad Nodjoumi, one of the contemporary artists shows these oppositions
by grotesque bodies in pieces. His works challenges the dominant power and demonstrate
it with various elements. These works have specific qualifications which can be seen in
Mikhail Bakhtin’s Carnival theory. Carnivalization in Literature is one of the Bakhtin’s
most prominent ideas which is a subsidiary of folk culture and irony. The inversion of
the dominant hierarchy and common norms is one of the main functions of carnival. So,
because of propinquity of Bakhtin’s ideas and the themes of these works, it is possible
to investigate qualifications which focus on the appearance of Carnival perception of the
world in Nodjumi’s works of art. Here, the question is how this power irony in Nodjumi’s
artworks is illustrated. The purpose of this research is establishing a relationship between
daily affairs like carnival and power with Art, in a Bakhtinian reading of carnival.
Accordingly, the contrast between formal and informal spaces and contradictory affairs
can be seen in his paintings. This contrast appears via a body in pieces and emergence
of defective, odd and hybrid characters, manipulation of body organs and its repetition,
integrating human body with animal body, doing ordinary and trashy works, transvestitism
and body cuts in a half-clownish format (Harlequin). This study is accomplished with
library references in a descriptive- analytic method.