از این روی اگر بگوییم بوف كور از هفتاد سال پیش تاكنون دارد خود را نو میكند بیراه نگفتهایم اما در این داستان پیچیده چه امكانات یا عناصر داستانی وجود دارد كه چرخهی نو بودن را متوقف نمیكند.
هدایت در خط روایی و پیچیده داستان از ما نمیخواهد كه رخدادهای درون داستان، یا شخصیتهای شناور را، بیقید و شرط باور كنیم اما چرا مخاطب خود را، در روند داستان، تسلیم تخیل سیال میكند تا از سهمی كه هدایت در نظر گرفته بینصیب نماند.
مخاطب ایرانی قرن بیستم این رمان، با مخاطب قرن بیست و یكم، همینن كتابی را خوانده است كه از درون سال 1315 به سمت ما پرتاب شده است اما هر نسلی رؤیای خود را دارد و زندگی را برمبنای همان رؤیا تخیل میكند.
تخیل هدایت در روند داستان ما را جادو میكند و بدونشك در این راستا بده بستانهای تخیلی است كه مخاطب جوان را اسیر خود كرده است؛ زیرا در سختترین لایه رمان همذات پنداری كرده.