Abstract:
فضاهای جمعی امروزه به مفری از زیست ماشینی، سرعت بالا و جهان مملو از کار و فعالیت شهرهای جهان بدل شده است. ظرفیت بالای این فضاها برای جذب شهروندان و گردشگران، افزایش سطح مشارکت و سرزندگی شهرها در کنار تاثیر بر بافت شهری پیرامونی در بسیاری از نمونههای موفق جهانی ثابت شده است، تا جایی که بسیاری از متخصصان، حرفهمندان و مدیران شهری در سالهای اخیر به لزوم ساخت، بازآفرینی و تجهیز شهرهای ایران به این دسته از فضاها تاکید داشتهاند. پژوهش حاضر در تلاش بوده است تا با ارزیابی فضاهای جمعی موجود در بافت تاریخی اصفهان، بهعنوان یکی از شهرهای تاریخی و کهن ایران در زمان رونق یکی از حکومتهایی که در شهرسازی اهتمام میورزد، نقاط ضعف و قدرت این گونه فضاها را بررسی نماید. در این پژوهش درگام نخست به تعریف فضای شهری، فضای عمومی، فضای جمعی، حضور این فضا در بافت تاریخی و تشریح فضاهای جمعی بافت اصفهان صفوی پرداخته شده است. پس از آن ابتدا با جمعبندی نظرات متخصصان در تعریف فضای جمعی، فضاهایجمعی شاخص اصفهان مورد ارزیابی قرار گرفته و در گام بعد از نخبگان این حوزه در تبیین مولفههای ارزیابی و برگزاری آزمون نظرسنجی کمک گرفته شد و میزان تفوق این فضاها مورد ارزیابی قرارگرفت تا درنهایت مدل دقیقتری از معیارهای مطلوبیت فضای جمعی بافت تاریخی پیشنهاد شود.
Today, social spaces have become a Emancipation way from mechanical life, high speed, and Enormous potential for attracting citizen and tourists, to increase the level of participation and vitality of cities, along with their impact on the surrounding urban texture has been proven in many successful global examples, for this reason many urban professionals and managers in recent years have emphasized the necessity of building, recreate and equip Iranian cities with these types of spacesThe present study aimed to evaluate social spaces existing in the historical texture of Isfahan, as one of the ancient and historic cities of Iran, during the prosperity of one of the governments that focused on urban planning, and this paper also examines the weaknesses and strengths of these types of spaces.In the first step in the present study, urban space, public space, and social space have been defined and the presence of these spaces in historical texture, and also social spaces of Isfahan in the Safavid era have been described. Then, based on experts’ opinions on the definition of social space, prominent social spaces of Isfahan have been evaluated. In the next step, elites of this field helped us explain the components of assessment and conduct a survey, and their consensus on the spaces was evaluated so that at the end, to develop a more accurate model of utility criteria of social spaces in historical textures can be proposed.