Abstract:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش فرسودگی و تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. روش: این پژوهش به شیوهی نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پسر کلاس پنجم ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص تشکیل دادند که در سال تحصیلی 95-1394در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 40 دانشآموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص بودند که بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (20 نفر برای هر گروه). برای جمعآوری دادهها از آزمون ریاضی کیمت، آزمون هوشی ریون، آزمون خواندن شفیعی و همکاران، آزمون بیان نوشتاری فلاح چای، پرسشنامه فرسودگی و تعللورزی تحصیلی و مصاحبه تشخیصی بر اساس DSM-5 استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) با استفاده از نرمافزار SPSS-22 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر کاهش فرسودگی تحصیلی و تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص مؤثر بوده است (001/0P<). نتیجهگیری: با توجه به این نتایج میتوان گفت که هیجانات نقش قابلتوجهی را در پیشرفت یا پسرفت تحصیلی دانشآموزان ایفا میکنند؛ لذا آموزش تنظیم هیجان با کاهش هیجانات منفی و جایگزین کردن هیجانات مثبت، زمینه کاهش تعللورزی و فرسودگی تحصیلی این دانشآموزان را فراهم میآورد.
Objectives:The purpose of this research was to study the effect of emotion regulation training in decreasing educational burnout and academic procrastination among students with Specific Learning Disorder (SLD). Method:This research was Study quasi-experimental with the pre-test, post-test and a control group. The statistical population of the present study included all fifth grade elementary school students with special learning disorder who were studying in Ardabil in 2015. The research sample consisted of 40 students with specific learning disabilities, selected by multistage cluster sampling and assigned to two experimental and control groups (20 subjects per group). To collect data, Kay Math mathematic, Raven Intelligence Test, Reading Test of Shafiei et al, Falahchay Writing Expression, educational burnout and academic procrastination scales and Diagnostic Interview based on DSM-5 were used. TestData were analyzed by multivariate of Covariance analysis (MANCOVA) model in the SPSS software version 22. Results:The results showed that emotion regulation training was effective in decrease in educational burnout and academic procrastination in students with specific learning disorder (P Conclusion: According to these results, it can be said that emotions play a significant role in students' academic progress or regress. Therefore, emotion regulation training with decreasing negative emotions and replacing positive emotions provide a basis for reducing the burnout and academic procrastination educational of these students.
Machine summary:
اثربخشي آموزش تنظيم هيجان بر کاهش فرسودگي و تعلل ورزي تحصيلي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص Effectiveness of Emotion Regulation Training in decreasing educational burnout and academic procrastination among students with Specific Learning Disorder(SLD) سعيد پورعبدل ١ ناصر صبحي قراملکي ٢*، غلامحسين قائدي ٣، عليرضا نبيدوست ٤ ، دريافت مقاله : ١٣٩٧/٠٣/٣٠ پذيرش مقاله : ١٣٩٨/٠٢/٠٢ چکيده هدف : هدف اين پژوهش ، بررسي اثربخشي آموزش تنظيم هيجان بر کاهش فرسودگي و تعلل ورزي تحصيلي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص بود.
يافته ها: نتايج نشان داد که آموزش تنظيم هيجان بر کاهش فرسودگي تحصيلي و تعلل ورزي تحصيلي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص مؤثر بوده است (٠٠٠١>P).
همچنين لطيفي، اميري، ملک پور و مولوي (١٣٨٨) در پژوهش خود نشان دادند که شناخت و تنظيم هيجانات و آموزش حل مسئله اجتماعي با شيوه ي شناختي، به طور معناداري عملکرد دانش آموزان مبتلا به ناتوانيهاي يادگيري را در زمينه افزايش حل مسئله اجتماعي، کاهش رفتارهاي نامطلوب پرخاشگري و کناره گيري و نيز تغيير اهداف اجتماعي بهبود ميبخشد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري هدف اين پژوهش بررسي اثربخشي آموزش تنظيم هيجان بر کاهش فرسودگي و تعلل ورزي تحصيلي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص بود.
نتايج نشان داد که آموزش تنظيم هيجان به طور معناداري موجب کاهش فرسودگي تحصيلي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص ميشود.
1. Yoo, Matsumoto & LeRoux همچنين نتايج اين مطالعه نشان داد که آموزش تنظيم هيجان به طور معناداري موجب کاهش تعلل ورزي تحصيلي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص ميشود.