Abstract:
برنامهدرسی اجراشده، مجموعه اقدامات و فعالیتهای فرایند یاددهی ـ یادگیری است که بین مربی و متربی در محیط واقعی تربیتی بهاجرا درمیآید. الگوگیری از شیوههای عملی امامان علیهمالسلام در تعلیموتربیت، بهویژه امام صادق علیهالسلام در نقش سردمدار تربیت اسلامی ایدئال، برای رسیدن به برنامهدرسی توحیدمحور و مبتنیبر آموزههای اصیل اسلامی ضرورت دارد. این پژوهش با استفاده از سه روش پژوهش تاریخی، تبیین گزارهها و معکوسسازی، با بررسی جوامع حدیثی و سایر منابع تکمیلی و همچنین شرح، تبیین و تفسیر آن احادیث در زندگی امام جعفر صادق علیهالسلام و دیدگاههای تربیتی ایشان بهطور عام و برنامهدرسی اجراشده ایشان بهطور خاص را استخراج و آنها را از دو منظر تحلیلی و ترکیبی تبیین کرده است. از نگاه تحلیلی، 16 مقوله درقالب عناصر چهارگانه هدف، محتوی، روشهای یاددهی ـ یادگیری و ارزشیابی در برنامهدرسی اجراشده امام صادق علیهالسلام، نظیر جانشینسازی شاگردان مستعد در هدایت کلاس درس، ایجاد زمینه تحقیق و تفحص، اهمیت آزاداندیشی در تعلیموتربیت، نظام ارزشیابی از شاگردان و جایگاه معلم و... شناسایی شده است. در نگاه ترکیبی، حاکمیت توحید و اخلاق در سراسر برنامهدرسی اجراشده در نظام تربیتی امام صادق علیهالسلام تبیین شده است. الزامات حرکت نظام آموزشی به سمت الگوگیری از برنامهدرسی اجراشده امام صادق علیهالسلام در پایان مطرح شده است.
The implemented curriculum contains teaching-learning procedure performed between the instructor and the learner in an actual educational environment. Taking models from Imams’ practical approaches to education, especially that of Imam Sadigh (P B U H) as the forerunner of the ideal Islamic education is necessary for achieving a pure Islamic-oriented and monotheist curriculum. Having employed three methods including historical research, explanation of propositions, and using reverse order, this research reviewed Hadiths and supplementary resources as well as their interpretations related to the life and sayings of Imam Sadigh and his general educational approaches and the curriculum he has run practically. The researchers have identified and explained these findings using analytical and combinational perspectives. 16 categories in the form of objectives, content, teaching–learning process, and evaluation are identified in Imam Sadigh's implemented curriculum including training successors from talented students to lead the class, creating the situation for investigation, the importance of free-thinking in education, the evaluation system of the learners and the position of teachers, etc. In terms of combination method, the rule of monotheism and ethics can be observed in the implemented curriculum of Imam Sadigh's educational system. The requirements of movement of the educational system of the country towards receiving its model from Imam Sadigh's implemented curriculum is presented in the end.
Machine summary:
اين پژوهش با استفاده از سه روش پژوهش تاريخي، تبيين گزاره ها و معکوس سازي، با بررسي جوامع حديثي و ساير منابع تکميلي و همچنين شرح ، تبيين و تفسير آن احاديث در زندگي امام جعفر صادق عليه السلام و ديدگاه هاي تربيتي ايشان به طور عام و برنامه درسي اجراشده ايشان به طور خاص را استخراج و آنها را از دو منظر تحليلي و ترکيبي تبيين کرده است .
از نگاه تحليلي، ١٦ مقوله درقالب عناصر چهارگانه هدف ، محتوي، روش هاي ياددهي ـ يادگيري و ارزشيابي در برنامه درسي اجراشده امام صادق عليه السلام ، نظير جانشين سازي شاگردان مستعد در هدايت کلاس درس ، ايجاد زمينه تحقيق و تفحص ، اهميت آزادانديشي در تعليم وتربيت ، نظام ارزشيابي از شاگردان و جايگاه معلم و...
در اين پژوهش براي نائل شدن به برنامه درسي اجراشده در نظام تربيتي امام صادق عليه السلام ، روايات و گزارش هايي که در راستاي تعاملات آن حضرت در موقعيت هاي مختلف تربيتي، اعم از خطابه ، نصيحت ، تدريس خصوصي و جمعي با اصحاب و شاگردان خاص و عام و حتي مخالفان ايشان برقرارشده است ، مورد شناسايي و بررسي دقيق قرارگرفته اند تا آنچه امام صادق عليه السلام به طور عملي اجرا و شاگردان و عامه مردم را بدان شيوه تربيت مينمودند، تبيين شود.
در اين تحقيق تلاش شده است تا با بررسي منابع مختلف و جوامع حديثي و ساير کتب تاريخي و همچنين شرح و تبيين و تفسير آن احاديث در زندگي پرفيض امام جعفر صادق عليه السلام و ديدگاه هاي تربيتي ايشان ، برنامه درسي اجراشده آن حضرت از دو منظر تحليلي و ترکيبي بررسي شود.