Abstract:
با ظهورانقلاب اسلامی درایران،دینداری به عنوان مهمترین عامل سبکزندگی مردمایران به مثابه نرم افزار انقلاب موردتوجهقرار گرفت. به همین جهت تلاشهای زیادی برای ارتقای اثربخشی تبلیغات دینی انجام شد. یکی ازمهمترین اجزای این اثربخشی شناخت مخاطب در گونه های دینداری است؛زیرا با توجهبه عوامل مختلف همچون ظهور جامعه اطلاعاتی،رشد علم وفناوری و حتی تهاجم فرهنگی، شاهد تنوع در شکلهای دینداری ایرانیان، بهخصوص جوانان هستیم. مسیله اصلی این مقاله،راهبردهای تبلیغی مواجهه با گونه های دینداری درمیان جوانان است. برای پاسخگویی به آن، با استفاده ازروش تحلیلی به گونه شناسی دینداری درتحقیقات گذشته پرداخته شد و سپس باروش تحلیلی-تطبیقی با گونه شناسی دیگری از محقق که در مصاحبه نیمه ساختیافته با ۴۲ نفر از جوانان که بهصورت نظری و غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدند، مقایسه شد. با معیار نگرش به دین، هفت گونه تکلیف گرای متشرع، عرفی، اخلاقگرا، توسلی، معرفتگرا، عقلانی و سکولار در دینداری جوانان ایرانی قابل شناسایی و در جمع بین دالهای شناور در چهار طبقه قابل دسته بندی شد. سپس گونه های دینداری یافته شده به هفت نفر از مبلغان خبره عرضه و راهبردهای ایشان جمعبندی شد. نتایج تحقیق نشان میدهد راهبردهای تذکر و موعظه، توجه به اخلاق اجتماعی، توجه به مرگ و معاد، بحث از مهدویت و موعود، تفسیر قرآن و توجه به حقیقت ولایت معصومان۷ از جمله مهمترین شیوه ها و پیامهایی است که مبلغان توجه داشته اند.
With the appearance of Islamic Revolution in Iran, religiosity as the most important factor of Iranian people's lifestyle has been considered in the position of the revolution's software. That is why it is important to know religious people in order to promote the effectiveness of religious propagation. Due to various factors such as the emergence of the information society, the development of science and technology, and even cultural invasion, we are witnessing diversity in the forms of religiosity of Iranians, especially young people. The main issue of this paper is the strategies of propagation for dealing with the types of religiosity among the youth. Therefore, the main goal is to achieve strategies in promotional methods and messages. To achieve this goal, in the tradition of qualitative research, analytical methodology has been used for typology of religiosity in the previous studies. Then, through comparative-analytical method, it was compared with another study of a researcher in a semi-structured interview with 42 young people who were selected theoretically and in the form of purposeful non-probability. The findings suggest that according to the criterion of attitude towards religion, seven types of legal, conventional, ethical, resorting (to God), epistemological, rational and secular duties can be identified in the religiosity of Iranian youth and classified among floating indications in four levels. Then, the found types of religiosity were presented to seven professional preachers and their strategies were collected. The results of the research show that the strategies of warning and advising, paying attention to social ethics, paying attention to death and resurrection, Mahdism and the Promised One (Imam Mahdi), interpreting the Qur'an and paying attention to the truth of the guardianship of the Fourteen Infallibles are among the most important methods and messages that preachers should consider.
Machine summary:
افزون بر موارد بالا مي تـوان از مطالعـات مناسـک دينـي بـا روش انسان شناسي نيز استفاده کـرد؛ امـا بـه طورخاص گونه شناسـي دينـداري بـه نسـبت ديگـر 122 زمينه هاي تحقيقـاتي جامعـه شناسـي ديـن ماننـد مطالعـه ميـزان دينـداري ، حجـم کمتـري از پژوهش ها و تحقيقات دانشگاهي را به خود اختصاص داده است و علي رغم گام هايي که در اين زمينه برداشته شده ، مي توان اذعان کرد هنوز در ابتداي راه قرار داريم (محدثي ، ١٣٧٩).
براي پاسخ پرسش بالا بايد به سه سؤال توجه کنيم : اول با توجه بـه تحقيقـات پيشـين گونه شناسي دينداري در ايران چيست ؟ دوم گونه شناسـي دينـداري جوانـان بـا توجـه بـه نگرش به دين چه صورت هايي پيدا مي کند؟ سوم مبلغان خبـره در برابـر ايـن گونـه هاي دينداري چه نظري دارند؟ ١.
در ايــن ميـان آنچـه نقـش اول را در دريافـت معنـا از ســوي گــيرنده ايفـا مــي کند، تــجارب فـرهنگي و زمينه هاي اجتماعي او است ؛ بنابراين مبلغ بيش از آنکه بـه روش هـاي انتقـال پيام توجه کند، به زمينه هاي فرهنگـي دريافـت مخاطـب از ارتبـاط و پيـام دقـت کـرده ، جريان ارتباط را به گونـه اي تنظـيم مي کنـد تـا توليـد معنـا در جهـت ارتقـاي فهـم دينـي مخاطب شکل بگيرد؛ بر همين اساس براي اثربخشي بهتر تبليغـات دينـي ، به گونه شناسـي دينداران از حيث چگونگي قرائت ايشان از دين نياز است .
Investigating different types of religiosity in the face of the components of modernity (case study, students of the Faculty of Social Sciences, University of Tehran).