Abstract:
پژوهش حاضر باهدف، تبیین واکنش های رفتاری و مقابله های دانشجویان دختر با نشانگان ضربه عشقی انجام شده است. جامعۀ مطالعۀ حاضر را کلیه دانشجویان دخترخوابگاهی دانشگاه تهران در سال تحصیلی1397-1398 که در یک سال گذشته تجربۀ آسیب عشقی را داشتند، تشکیل دادند. به منظور نمونهگیری دختران ساکن یکی از خوابگاههای دانشجویی دانشگاه تهران در طی یک فراخوان به صورت هدفمند انتخاب شدند. درنهایت تعداد 14نفر انتخاب و از مصاحبههای نیمه ساختاریافته جهت جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. به منظور درک تجارب زیستۀ دختران با تجارب نشانگان ضربه عشق، روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی، اتخاذ گردید. پس از تحلیل محتوای مصاحبه ها و کدگذاری نهایی آنها 2 مضمون اصلی، 17مضمون فرعی و 41 مفهوم استخراج شدند. نتایج نشان داد مضمون اصلی نخست«واکنشهای رفتاری و مقابلههای سازگارانه»بود که مضمونهای فرعی حرکت به سوی دیگران، سازگاری با شرایط، درخواست کمک حرفهای، احتیاط در رفتار، خودمدیریتی، اشتغال و فعالیت، بهره مندی از مهارت و واکنشهای معنوی سازگارانه را دربرمیگرفت. مضمون اصلی دوم«واکنشهای رفتاری و مقابلههای ناسازگارانه»بودکه مضمونهای فرعی مقایسهگری، سرزنشگری، عدم مراجعه به متخصص، بازی نقش، یادآوری خاطرات، دوری گزینی، خود آسیب رسانی، اهمال کاری و گلایه های معنوی بود. بنابراین وجود واکنشهای متنوع در شرکت کنندگان، نشان دهنده این است که نوع حمایتهای محیطی و روان شناختی، بینش فردی و تیپ شخصیتی در کیفیت واکنش ها نقش مهمی را ایفا می کند.
The purpose of this study was to explain the behavioral reactions and comparisons girl students with love-truma symptoms. In order to understand the life experiences of girls with the experiences of love truma syndromes, a phenomenological study approach was adopted. The present study community was comprised of all girles college students at the University of Tehran who experienced a love failure in the past year. In order to sample the girls living in a student's dormitory at Tehran University during a recall, they were selected through purposive sampling. Finally, 14 people were selected and semi-structured interviews were used for collecting information. Data analysis was done through the colaizzi methodology. Data analysis resulted in the production of 2 main themes, 17 sub-themes and 41 initial concepts. The main theme of the first was"behavioral reactions and adaptive comparisons". that sub-themes 1-move to others 2-compliance with conditions, 3-request professional help, 4- precaution in behavior, 5-self-management, 6-employment and activity, -self-management, 6-employment and activity, 7-Includes a skillfulness and 8-adaptive spiritual reactions. The second main theme was"behavioral reactions and maladaptive comarison" that included sub-themes 1-comparison, 2-blaming, 3-not referring to a specialist, 4-role play, 5-memorizing memories, 6-rejection, 7-self-injury and 8- It was a waking job, 9-was spiritual scum. The results showed a variety of responses in the participants, and the type of environmental and psychological support, individual insight and personality type were effective in the quality of the reactions of the participants. Other results are discussed.