Abstract:
هدف از تحقیق حاضر، تعیین ارتباط بین ابعاد بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد باشگاههای ورزشی خصوصی تهران بود. این پژوهش به لحاظ گردآوری دادهها، از نوع توصیفی همبستگی میباشد و جامعه پژوهش را تمامی باشگاههای ورزشی خصوصی شهر تهران (459 باشگاه) تشکیل میداد که بر اساس جدول مورگان، 217 باشگاه به عنوان نمونه انتخاب شدند. تعداد 250 پرسشنامه در بین مدیران باشگاهها توزیع و در نهایت 203 پرسشنامه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. به منظور جمعآوری دادهها و اندازهگیری متغیرهای مدل از «پرسشنامه بازاریابی کارآفرینانه فیوری و همکاران» (2013) و «پرسشنامه عملکرد بازاریابی حسینی» (1390) استفاده شد. پایایی آن بر اساس میزان آلفای کرونباخ که بیشتر از 7/ 0 بود و روایی آن نیز با استفاده از روایی همگرا مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (جداول و نمودارهای توزیع فراوانی) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه) و تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج یافتههای تحقیق نشان داد بین بازاریابی کارآفرینانه و ابعاد آن (فرصت هشیاری، نوآوری، ایجاد ارزش و مدیریت ریسک) با عملکرد بازاریابی باشگاههای خصوصی ورزشی شهر تهران ارتباط مثبت معناداری وجود دارد و بر اساس نتایج مدل تحقیق مشاهده شد که بازاریابی کارآفرینانه اثر مثبت معناداری بر عملکرد بازاریابی باشگاههای ورزشی خصوصی شهر تهران دارد. با توجه به نتایج تحقیق میتوان گفت بازاریابی کارآفرینانه با توجه به مشخصههای منحصربفرد آن به خوبی میتواند در کسبوکارهای کوچک و متوسط همانند باشگاههای ورزشی به کار گرفته شده و منجر به افزایش سودآوری و در نهایت بهبود عملکرد باشگاهها شود.
The study is to determine the relationship between the dimensions of entrepreneurial marketing and the performance of private sports clubs in Tehran. In terms of data collection, descriptive correlations were used. The research population was all private sports clubs in Tehran (459 clubs) among which 217 clubs selected according to the Morgan table. 250 questionnaires were distributed among the managers of the clubs and finally 203 questionnaires were analyzed. In order to collect data and measure the variables of the model, entrepreneurship marketing questionnaire Fiore et al. (2013) and Hosseini marketing questionnaire (2011) were used. Its reliability was based on Cronbach's alpha, which was more than 0/7 and its validity was confirmed using convergent validity. Descriptive statistics (tables and graphs of frequency distribution) and inferential statistics (Pearson correlation and Multiple Linear Regression) and structural equation modeling techniques were used to analyze the data. The results of the research showed that there is a positive correlation between entrepreneurial marketing and its dimensions (chance of awareness, innovation, value creation, risk management) and the marketing performance of private sports clubs in Tehran. Based on the results of the research model, the entrepreneurial marketing of the effect had a significant positive effect on the marketing performance of private sports clubs in Tehran. According to the research results, entrepreneurial marketing can be well suited to small and medium-sized businesses, such as sports clubs, due to its unique characteristics, leading to increased profitability and ultimately improved club performance.
Machine summary:
با توجه به نتایج تحقیق میتوان گفت بازاریابی کارآفرینانه با توجه به مشخصههای منحصربفرد آن به خوبی میتواند در کسبوکارهای کوچک و متوسط همانند باشگاههای ورزشی به کار گرفته شده و منجر به افزایش سودآوری و در نهایت بهبود عملکرد باشگاهها شود.
نتایج مطالعات اخیر نیز نشان میدهد که شر Kotler & Armstrong Keegan & Schlegelmilch Smith Sport Marketing Performance Cooper Marketing Performance Becherer et al Martin هنگام برخورد با ابهام و عدم اطمینان در تصمیمگیري در بازار باید کارآفرینانهتر رفتار نمایند (کیلنتگ و همکاران 1 ، 2010).
در این زمینه صفری و قره باشلویی (1393) در تحقیقی دریافتند که بازاريابي کارآفرينانه در نوآوري و نوآوري بر عملكرد بازاريابي در سه صنعت اتوماسیو Kilenthong et al Entrepreneurship Comparative advantage Entrepreneurial marketing Jones & Rowley Al-Manasra et al Zahra & Garvis مخابرات و ارتباطات، رایانه و تجهیزات دیجیتال تأثیر دارد.
همچنین بر اساس نتایج بین فرصت هشیاری (001/0=Sig، 453/0=r)، نوآوری (001/0=Sig، 380/0=r)، ایجاد ارزش (001/0=Sig، 351/0=r) و مدیریت ریسک (001/0=Sig، 471/0=r) به عنوان ابعاد بازاریابی کارآفرینانه با عملکرد بازاریابی باشگاههای ورزشی رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
با توجه به نتایج جدول 4 معادله رگرسیونی به این صورت خواهد بود: 350/2+(مدیریت ریسک) 102/0 +(فرصت هشیاری) 183/0= عملکرد بازاریابی در ادامه به منظور بررسی تأثیر بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد بازاریابی باشگاههای ورزشی شهر تهران از مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
نتایج تحقیق نشان میدهد بین بُعد نوآوری با عملکرد بازاریابی باشگاههای ورزشی رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
نتایج تحقیق ریزوندی و همکاران (1396) نیز نشان داد که بازاریابی کارآفرینی با عملکرد سازمانی باشگاههای ورزشی شهر تهران ارتباط مثبت معناداری دارد.