Abstract:
این پژوهش با هدف ارائه مدل برنامه درسی تربیت سیاسی بر اساس ساحت تربیت اجتماعی-سیاسی سند تحول بنیادین برای دانشآموزان دوره متوسطه اول با رویکرد کیفی انجام شد. نمونه مورد مطالعه بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس قاعده رسیدن به حد اشباع در تحقیقات کیفی، با حضور 14 نفر صاحبنظران حوزه برنامهریزی درسی و تربیت سیاسی، 9 نفر اعضا گروه تألیف کتابهای درسی و 6 نفر از سرگروههای معلمان، صورت گرفت. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته میباشد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای تحلیل محتوای مقولهای و مضمون استفاده شد. نتایج نشان داد مبانی فلسفی برنامه درسی تربیت سیاسی رئالیسم اسلامی؛ نظریه مطلوب برنامه درسی، نظریه تحولگرا؛ ساختار مفهومی برنامه درسی تربیت سیاسی شامل عدالت، عزتمندی، قانونمداری، انتخاب، مسئولیتپذیری، شناسایی وظایف نهادهای سیاسی، مشارکت، میهندوستی؛ ساختار سازماندهی برنامه، تلفیقی (وحدت در درون یادگیرنده) و ساختار نحوی برنامه درسی تربیت سیاسی تفسیری و انتقادی است. به دنبال این یافتهها کیفیت عناصر نهگانه مورد بررسی و تائید صاحبنظران قرار گرفت و در نهایت نتایج نشان داد دروس مطالعات اجتماعی، فارسی، مهارتهای نگارشی و فرهنگ و هنر از بیشترین پتانسیل برای پرداختن به برنامه درسی تربیت سیاسی در دوره متوسطه اول برخوردارند. در نتیجه میتوان گفت که جامعیت و توجه به عناصر مؤثر برنامه درسی فوقالذکر میتواند به بهبود سطح دانش، نگرش و بینش سیاسی دانش آموزان متوسطه اول کمک کند.
This study was conducted with the aim of developing a political educationcurriculum model based on the social- political education domain of Fundamental Reform Document of Education for Iranian junior high school students, using a quantitive research method To select the sample based on a targeted sampling method and principle of reaching saturation in qualitative research, 14 specialists, 9 members of the textbook writing group and 6 heads of the teachers› groups were selected. The data collection tool was semi- structured interview. For data analysis, qualitative analysis methods such as categories content analysis and theme analysis were used. The results showed that the philosophical bases of the curriculum model are of political education of Islamic realism, the ideal theory of curriculum, the evolutionist theory, the conceptual structure of the political curriculum including justice, self esteem, law enforcement, selection, responsibility, identifying the duties of political institutions, participation, patriotism; and that the curriculum organization structure is integrative (unity within the learner) and the syntactic structure of the political curriculum is interpretative and critical. In response to these findings, the quality of the nine elements of the political curriculum was investigated and confirmed by the authorities; and finally the results showed that social studies, Persian language, writing skills, and culture and art have the greatest potential for addressing the political curriculum in junior high school. As a result, it can be said that the comprehensiveness and attention to the effective elements of the political curriculum is one of the most important features of the political curriculum model which can help to improve the level of knowledge, attitude and political insight of junior high school students.