Abstract:
اقدام پژوهی به منظور گسترش مهارتها و به عنوان رویکردی جدید جهت حل مسئله در محیطهای آموزشی و شغلی صورت میگیرد. این شیوه، تابع موقعیت است و با تشخیص مسئله در یک حوزه معین، آغاز و با تلاش برای حل آن مسئله ادامه پیدا می کند. در واقع، روشی مناسب برای شناسایی و حل مشکلات مدارس به شمار میرود. در سالهای اخیر، معلمان با شناخت این روش، استقبال بیشتری از آن به عمل آوردهاند. هدف این پژوهش، بررسی موانع اقدام پژوهی از دیدگاه معلمان مرد و زن مقطع ابتدایی شهرستان مرودشت میباشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی و همبستگی میباشد. جامعهآماری تحقیق شامل کلیه معلمان مرد و زن مقطع ابتدایی شهرستان مرودشت میباشد. نمونه گیری به روش خوشهای انجام شده است. تعداد 132 معلم مرد و 50 معلم زن به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. از ابزار پرسشنامه برای گردآوری داده ها و از روش آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین موانع روششناسی، ویژگیهای فردی، موانع سازمانی، موانع قانونی و اجرایی و اقدام پژوهی معلمان رابطه معنادار وجود دارد.
Action research is aimed at developing new skills or approaches to problem-solving in educational and work environments. Action research is a function of the position and begins by identifying a problem in a certain domain, and continues to work to solve that problem. In fact, it is a suitable method for identifying and solving school problems. In recent years, teachers have come to know more about this method. The purpose of this study was to investigate barriers to action research from the viewpoint of male and female elementary school teachers in Marvdasht city. The present research is descriptive and correlational. The research community consists of all male and female teachers in the Marvdasht district. Cluster sampling was done. 132 male teachers and 50 female teachers were selected as the research sample. A questionnaire was used to collect information. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. The results of the research show that there is a meaningful relation between methodological barriers, individual characteristics, organizational barriers, legal and administrative obstacles and teachers' action research.