Abstract:
«تشبیه» راهی به سوی برکشیدن فرم و صورت و ایجاد فضای لطیف و هنری در شعر است. همچنین باعث ملموسترشدن فضای شعر برای مخاطب و شیوایی بیشتر کلام و گیرایی آن میشود؛ بررسی و تحلیل قلمروهای تشبیه نیز سبب کشف و شناخت هرچه بیشتر جهانبینی شاعر میشود. فریدون تولّلی اهمیّت تشبیه را بهخوبی دریافته است؛ بهگونهای که از میان سایر فراهنجاریهای معنایی به تشبیه با بسامد دویست و ده مورد نگاه ویژه داشته است. فراوانی تشبیههای حسّی به حسّی در شعر توللی نشاندهندة طبع نازک و برونگرای شاعر است. در تشبیههای شعر تولّلی توجّه وی به مکتب باروک را میتوان نشانهای از شخصیت متزلزل و متغیر او دانست و درگیری احتمالی او با عقدة ادیپ را از خلال تکرار ناماندامهای مادرانه در مشبه و مشبهٌبههای شعرش دریافت. از تشبیههای او برمیآید که شعر برای او وسیلهای است برای دفاع از خود در برابر رقیبان ادبی و سیاسی و از طرفی مایة آرامش و تسکین آلام درونی بوده است. در این مقاله با نگاهی تحلیلی - توصیفی به بررسی قلمروهای مشبّه و مشبّهٌبه در مجموعه اشعار فریدون تولّلی پرداخته شده است که به گونهای معرّف فضای ذهنی و احساسی شاعر است.
Abstract "Simile" as one of the figures of speech and a type of semantic deviation, promotes the form and the aspects of poetry and also creates a tender and artistic atmosphere in the poem. It makes the atmosphere of a poem more tangible for readers and due to this fact it makes the poem eloquent and attractive. “Fereidoon Tavalloli” knew this important matter and used it very well; in a way that among other semantic deviations, he has chosen simile two hundred and ten times. He used an abundance of sensory similes rather than the other kind of simile that shows his tender and extroverted soul. It is absorbing that his personal life is vividly noticeable in similes of his poems; however, his job as an archaeologist has no straight aspects. He regards the Baroque period and he might have a deal with the Oedipus complex. Using a descriptive-analytical method, this study concentrates on different kinds of simile and the domain of tenors and vehicles that had been used in Tavalloli’s poems. Also, this study can be a presentation of the poet's mind and sensation