Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعيين اعتبار، روايي و ساختار عاملي نيمرخ شايستگي هيجاني (براسور و همکاران، 2013) در دانش آموزان ايراني انجام شد. با اين هدف 518 نفر از دانش آموزان دختر دبيرستاني در سال تحصيلي 1397-1398 به صورت نمونهگيري خوشهاي انتخاب شدند و نيمرخ شايستگي هيجاني (براسور و همکاران، 2013)، پرسشنامه شايستگي فرهنگي (جامعه چندفرهنگي جزيره مرکزي ونکور کانادا، 2007)، و مقياس رضايت از زندگي (داينر، ايمونز، لارسن و گريفين، 1985) را تکميل کردند. براي بررسي روايي از روش تحليل عامل تأييدي و روايي همگرا استفاده شد. نتايج تحليل عاملي تأييدي ساختار دو عاملي پرسشنامه را تاييد کرد و دو عامل با نامهاي شايستگي هيجاني فردي و شايستگي هيجاني بين فردي حاصل گرديد. همبستگي نمره هاي پرسشنامه با رضايت از زندگي و شايستگي فرهنگي به ترتيب 30/0 و 0/52 بود و روايي همگراي پرسشنامه را نشان داد. براي سنجش اعتبار پرسشنامه از ضريب آلفاي کرونباخ استفاده شد. ضرايب آلفاي کرونباخ براي هر مؤلفه (شايستگي هيجاني فردي، 0/78 و شايستگي هيجاني بينفردي، 0/80) و نمرة کل پرسشنامه (0/92) در حد مطلوب به دست آمد. بنابراين در مجموع مي توان نتيجه گرفت که پرسشنامة نيمرخ شايستگي هيجاني براي سنجش شايستگي هيجاني دانش آموزان ايراني ابزاري معتبر است و مي توان از آن در پژوهش هاي روانشناختي استفاده کرد.
The present study aimed at examining the validity, reliability, and the factor structure of the Profile of Emotional Competence (PEC) among Iranian students. To this end, 518 high school female students were selected in the 2019 academic year using cluster sampling method, and they completed the Profile of Emotional Competence (Brasseur, Gregoire, Bourdu, & Mikolajczak, 2013), Cultural Competence Questionnaire (Central Vancouver Island Multicultural Society, 2007), and Satisfaction with Life Scale (Diener, Emmons, Larsen, & Griffin, 1985). To investigate the validity, the confirmatory factor analysis, and the convergent validity were used. The findings of confirmatory factor analysis confirmed a two-factor structure of the questionnaire and yielded two factors named as intra emotional competence and inter emotional competence. The correlation coefficients of the questionnaire scores with life satisfaction and cultural competence were 0.30 and 0.52 respectively. These results showed the convergent validity of the scale. To assess the reliability of the questionnaire, Cronbach’s alpha was used. The Cronbach’s alpha coefficient was in satisfactory level for each factor (α = 0.78 for intra emotional competence, and α = 0.80 for inter emotional competence), and the total score of the scale (α = 0.92). The findings suggest that the profile of emotional competence is a reliable and valid instrument for assessing emotional competence for Iranian high school students and can be used as a suitable instrument in psychological research.
Machine summary:
بررسي ويژگي هاي روانسنجي پرسشنامۀ نيمرخ شايستگي هيجاني o Psychometric Properties of the Profle of Emotional Competence o نگين بخشي * دکتر فريده يوسفي * چکيده پژوهش حاضر با هدف تعيين اعتبار، روايي و ساختار عاملي نيمرخ شايستگي هيجاني (براسور و همکاران ، ٢٠١٣) در دانش آموزان ايراني انجام شد.
با اين هدف ٥١٨ نفر از دانش آموزان دختر دبيرستاني در سال تحصيلي ١٣٩٧-١٣٩٨ به صورت نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند و نيمرخ شايستگي هيجاني (براسور و همکاران ، ٢٠١٣)، پرسشنامه شايستگي فرهنگي (جامعه چندفرهنگي جزيره مرکزي ونکور کانادا، ٢٠٠٧)، و مقياس رضايت از زندگي (داينر، ايمونز، لارسن و گريفين ، ١٩٨٥) را تکميل کردند.
به عبارت ديگر، شايستگي هيجاني به معني شناسايي ، بيان ، درک ، تنظيم و استفاده از هيجان هاي خود و يا ديگران است (براسور و همکاران ، ٢٠١٣).
به اين صورت که پرسشنامۀ شايستگي هيجاني در اختيار يکي از اعضاي هيئت علمي بخش روان شناسي تربيتي دانشگاه شيراز قرار گرفت و وي ضمن تاييد اينکه محتواي سوالات در راستاي تعريف نظري سازة شايستگي هيجاني است ، پيشنهادهاي خود را براي تطابق بيشتر پرسشنامه فارسي با جامعه دانش آموزان ايراني ارائه کرد و روايي محتواي کيفي تأييد گرديد.
Convergent, discriminant, and incremental validity of competing measures of emotional intelligence.
Measuring intrapersonal and interpersonal EQ: The short profle of emotional competence (S-PEC).