Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطة پنج عامل بزرگ شخصيت، سرزندگي تحصيلي با واسطه-گري خودشفقت ورزی دانشجويان انجام پذيرفت. شرکتکنندگان پژوهش شامل 294 نفر (152 دختر و 142 پسر) از دانشجويان مقطع کارشناسي دانشگاه شيراز بودند که بر اساس روش نمونه گيري خوشهاي چندمرحله اي تصادفي انتخاب شدند. به منظور بررسي متغيرهاي پژوهش هر يک از شرکتکنندگان، مقياس سرزندگي تحصيلي، مقياس خودشفقت ورزی و سیاهة پنج عامل بزرگ شخصيت، را تکميل نمودند. اعتبار ابزارهاي پژوهش به وسيله ضريب آلفاي کرونباخ و روايي آنها به کمک روش همساني دروني و تحليل عامل تعيين شد. نتايج حاکي از روايي و اعتبار قابل قبول مقياس ها بود. نتایج تحلیل مسیر از نوع مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل پیشنهادی با داده های این پژوهش برازش مناسبی دارد و چهار بعد از ابعاد پنج عامل بزرگ شخصیت (برون-گرایی، روان آزردگی گرایی توافق پذیری و گشودگی به تجربه) پیش بینی کننده خودشفقت ورزی بود و همین ابعاد به واسطه خودشفقت ورزی بر سرزندگی تحصیلی اثر غیرمستقیم داشتند. نتایج بیانگر آن است که عوامل شخصیتی، سطح خودشفقت ورزی را پیشبینی و سرزندگی تحصیلی را تعیین میکند.
The present study examined the mediating role of self-compassion between personality traits and academic buoyancy. The participants were 310 students (169 girls and 141 boys) from Shiraz University selected by multistage random cluster sampling method. The participants completed three measures: Academic Buoyancy Scale, Self-Compassion Scale (2003) and Big-Five Factor Personality Inventory. Cronbach alpha coefficient was used for examining the reliability of the scales. To determine the validity, internal consistency and factor analysis were applied. The results indicated that the model had a good fitness with the data. There were direct effects of extroversion, neuroticism, agreeableness, openness to experience on self-compassion. Overall, results showed that self-compassion could be regarded as mediator between personality traits and academic buoyancy.
Machine summary:
پيش بيني سرزندگي تحصيلي بر اساس ويژگي هاي شخصيتي با واسطه گري خودشفقت ورزي o The Prediction of Academic Buoyancy Based on Personaity Traits: Mediationa Effect of Sef-Compassion o دکتر مينا مهبد* دکتر فرهاد خرمايي * چکيده پژوهش حاضر با هدف تعيين رابطۀ پنج عامل بزرگ شخصيت ، سرزندگي تحصيلي با واسطه -گري خودشفقت ورزي دانشجويان انجام پذيرفت .
نتايج تحليل مسير از نوع مدل يابي معادلات ساختاري نشان داد که مدل پيشنهادي با داده هاي اين پژوهش برازش مناسبي دارد و چهار بعد از ابعاد پنج عامل بزرگ شخصيت (برون -گرايي ، روان آزردگي گرايي توافق پذيري و گشودگي به تجربه ) پيش بيني کننده خودشفقت ورزي بود و همين ابعاد به واسطه خودشفقت ورزي بر سرزندگي تحصيلي اثر غيرمستقيم داشتند.
پژوهش هاي پيشين همچنين نشان داده اند که خودشفقت ورزي رابطه اي مثبت و قدرتمند با موفقيت تحصيلي دارد (نف ، سيه و دجيتهيرات ، ٢٠٠٥)، همچنين يافته ها نشان مي دهد، اين سازه پيش بيني کننده اي قدرتمند براي واکنش هاي هيجاني و شناختي نسبت به رويدادهاي منفي زندگي روزمره است .
بر اين اساس هدف اساسي پژوهش حاضر پر کردن چنين شکافي است و تحقيق پيشرو در پي تعيين نقش واسطه گري خودشفقت ورزي در رابطۀ بين ابعاد پنج عامل بزرگ شخصيت و سرزندگي تحصيلي است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) روش اين پژوهش از نوع همبستگي بوده که در آن روابط بين متغير پيشبين (پنج عامل بزرگ شخصيت )، متغير واسطه اي (خودشفقت ورزي ) و متغير ملاک (سرزندگي تحصيلي ) در قالب الگوي معادلات ساختاري موردبررسي قرارگرفته است .
An examination of sef-compassion in reation to positive psychoogica functioning and personaity traits.