Abstract:
دستفروشی، ازجمله فعالیتهای متداول و دیرینهای محسوب میشود که به صور گوناگون در زیست شهری به وقوع میپیوندد؛ برایناساس، میتوان دستفروشی را پدیدهای اثرگذار در مدیریت شهری تلقی کرد. این پژوهش، با هدف شناسایی زمینههای مختلف بروز دستفروشی در شهر رشت انجام شده است؛ ازاینرو، تلاش شده است با اتخاذ روش تحقیق کیفی، تجربۀ زیستۀ گروههای درگیر با دستفروشی ارائه شود که عمدتاً شامل دستفروشها،خریداران و مدیران و مأموران شهریاند. بدینمنظور با استفاده از نمونهگیری هدفمند و انجام 31 مصاحبه و بهرهگرفتن از شیوۀ تحلیل تماتیک، مفاهیم مهم طبقهبندی شدهاند. نتایج یافتههای این پژوهش نشان میدهد که زمینههای شکلگیری دستفروشی تحت تأثیر مؤلفههای گوناگونی است که میتوان آنها را در سه دسته زمینههای ایجادکننده، ترغیبکننده و تشدیدکننده قرار داد. این زمینهها به نحوی باهم پیوند خوردهاند که باعث میشود دستفروشی در حیات شهری پیامدهای متناقض مثبت یا مخربی را در بر داشته باشد، بهطوریکه تحت شرایط گوناگون فردی و اجتماعی، وقوع این پدیده در سطح جامعه را محتمل میسازند و ازسویدیگر با داشتن تأمین نیازها یا منافع افراد انگیزۀ اقدام بدان فعالیت را بیشتر مینمایند و درنهایت، با تداومبخشی به دستفروشی بروز آن در سطح جامعه تشدید میشود.
Peddling is one of the most common and long-standing activities that take place in various fields in various forms in urban life. The purpose of this paper is to identify various areas of peddling as an effective phenomenon in urban management. In this paper, the lived experiences of peddlers, buyers, managers and city officials are extracted by the qualitative approach. In this regard, a purposeful sampling has been used, 31 interviews have been conducted and the main concepts have been classifiedd by using thematic analysis methods. The results of this study show that the formation of peddling is influenced by various components that can be divided into three categories: creating, encouraging and intensifying. These contexts are intertwined in such a way that the peddling in urban life has both positive and detrimental consequences. These factors allow peddling to occur under a variety of individual and social conditions. On the other hand, they motivate people by meeting their needs or interests. Ultimately, they intensify the occurrence of peddling in the community by continuing to it.
Machine summary:
مشارکت کنندگان در مراحل ابتدایی پژوهش با مشاهدٔە وضعیت دست فروشی در اماکن پرتردد شهر رشت (به خصوص در خیابان های منتهی به شهرداری رشت و خیابان مطهری) روشن شد افرادی که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم با این پدیده درگیرند بسیار متعددند که عمدتاً شامل عابران ، مغازه داران ، خریداران ، دست فروشان ، مأموران و مدیران شهرداری اند؛ بنابراین ، با توجه به شرایط تحقیق جهت کشف زمینه ها و بسترهای مختلف وقوع فعالیت دست فروشی، با سه دسته از افراد مرتبط با پدیدٔە دست فروشی یعنی ١)دست فروش ها، ٢) خریداران و ٣) مدیران و مأموران شهرداری به عنوان مشارکت کنندگان تحقیق مصاحبه شده است .
اگر یکی از عوامل اساسی دست فروشی و شیوع آن در بین فقرا و تنگدستان جامعۀ شهری، نیاز و اجبار بوده است ، امروز به روشنی مشاهده میشود که برخی افراد نه از روی ناچاری و پاسخ دهی به نیازهای ضروری و آنی خود، بلکه براثر عادت و نیز کسب سودی که این شغل دارد، به فعالیت در آن راغب می گردند؛ به عبارت دیگر، این افراد شاید در ابتدا به دلیل مواجهه با بحران های اقتصادی، دست فروشی را راهکاری مفید برای جبران خسارت های مالی یا تأمین نیازهای حیاتی می دانستند اما با مرتفع شدن آن مسائل ، همچنان به دلایل مختلف به ویژه عادت و کسب منفعت های اقتصادی حاصل از آن ، به شکل مقطعی یا پایدار از دست فروشی دست نمیکشند.