Abstract:
در آثار زنان نویسندة جهان تلاشهای بسیاری برای احقاق حقوق زنان صورت گرفته است. برخی از این آثار گاه به افراط کشیده شدهاند و گاه نیز تعادل را رعایت کرده و اقدامات مفیدی را بهثمر رساندهاند. جستار پیش رو با بررسی دیدگاهها، کنشها و زبان و ادبیّات قهرمانان زن درپی یافتن جنبههای مشترک و متفاوت در رمانهای سووشون، جزیرة سرگردانی و ساربان سرگردان از سیمین دانشور و مذکّرات طبیبة و مذاکراتی فی سجن النّساء از نوال السّعداوی براساس نقد فمینیستی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی شباهتها و تفاوتهای آثار این دو نویسندة فارسی و عربزبان است تا از این راه بتوان به شباهتها و اختلافهای فرهنگی این دو نویسنده دست یافت. کتابهای انتخابشده از نوال، ابتدا ترجمه و سپس براساس مکتب ادبیّات تطبیقی آمریکایی با آثار منتخب سیمین مقایسه و بررسی شده است. روش کار در نوشتار پیش رو تحلیلی - توصیفی است. دستاورد پژوهش، بیانگر آن است که اگرچه هردو نویسنده در بازتاب دیدگاههای فمینیستی اشتراکات و اختلافاتی دارند؛ امّا در بررسی کلّی سیمین در بعضی موارد از دفاع دربرابر حقوق و هویّت زنان کوتاه آمده است، این درحالی است که نوال در این زمینه تندروی بیشتری دارد.
Many efforts have been made to realize women's rights, in the works of women’s writers all
around the world. Sometimes certain of these works been exaggerated, and occasionally
they have been balanced and achieved good results. By examining the views, actions,
language and literature of female heroes, this study seeks to find the aspects of similarity
and difference in in these novels: “Suva Shun”, “Wandering Island” and “Wanderer
Cameleer” by Simin Daneshvar and “Memoirs of a Woman Doctor” and “My Memories
from Women's Prison” by Nawal El Saadawi based on feminist criticism. The purpose of
this study is to reflect the similarities and differences between the two aforementioned
Persian and Arab writers in order to find the cultural similarities and differences between the
two authors. The selected novels of Nawal, were first translated and then based on American
Comparative literature school have been compared with Simin's selected works. This
descriptive-analytical study indicated that although both writers have reflected feminist
views in their works, but Simin generally falls short of defending women's rights and
identities in some cases, while Nawal is more radical.