Abstract:
براى رشد و بالندگى حوزههاى علمیه، و رسیدن آنها به جایگاه اصلى خود، که همانا گسترش شعاع فکرى ناب اسلامى است، که رسالتى که هماره بر دوش آنها قرار دارد، راهى جز پیوند علمى و فکرى بر اساس ساز و کارهاى دقیق، وجود ندارد. راهى که اگر پیموده نشود، راهِ هرگونه پیشرفت و اوجگیرى فکرى و دامن گسترى در ساحَتِ بس بزرگ جهان اسلام، بر روى حوزههاى شیعى بسته مىشود. حوزههاى شیعى که در بُعد فکرى و اندیشه ورزى و دانشهاى گوناگون چون: ادبیات، کلام، فلسفه، عرفان، فقه، اصول و تاریخ و شکوفا شدن استعدادها و تربیت عالمان بزرگ در دامان خود، خوش درخشیدهاند و در تمامى قلّههاى دانش رایَتِ خود را افراشتهاند، نه در کنارهگیرى از عالمان، صاحب نظران، فرهیختگان، متکلمان، فقیهان و... دیگر مذاهب و گروهها و فرقهها، که در همفکرى و حضور عالمانه در میدانهاى گوناگون تجربه اندوزى با آنها به این اوجها دست یافتهاند. پس امروزه، بیش از هر زمان و دوره و برههاى به این تعامل نیاز است که مرجعیت مکتب اهل بیت در این عرصههاى سالم و زلال، نمود و جلوهگر خواهد شد و جایگاه واقعى خود را باز خواهد یافت.
Machine summary:
11حاج مهدي سراج (م: 1342 ش) نيز هماره دغدغه ايستايي حوزههاي علميه را داشت وي براي تحول و پويايي حوزه قم بايسته ميشمرد، علماي حوزههاي علمي شيعه، با ديگر مراكز آموزشي جهان اسلام از جمله الازهر، ارتباط داشته باشند.
مجله حوزه از آغاز از مناديان پيوند حوزههاي علوم ديني جهان اسلام با يكديگر بوده و در ضرورت اين مهم سخن گفته و راهكارهايي را نيز ارائه كرده است.
در اين نوشته از سرفصلهاي برخي از برنامهها و متون آموزش دانشگاه مدينة المنوره و الازهر مصر، حوزههاي حنفيان شرق و شمال ايران و نيز متون آموزشي مدارس ديني پاكستان استفاده شده است.
جامعة العلوم، وابسته به ندوة العلماي هند، براي آموزش ادبيات كتابهاي چندي را تدوين و در گردونه تدريس قرار داده كه حوزههايي از جهان اسلام، از آنها استفاده ميكنند، از جمله: معلم الانشاء نوشته عبدالماجد ندوي (م:1954 م) اين كتاب به اسلوب جديد تدوين شده و هر فصل با تمرين پايان ميپذيرد.
اين برنامه در پارهاي از حوزههاي علميه ديگر مذاهب وجود دارد و حوزه قم نيز در برنامه آموزشي جديد آن را گنجانده و نخستين كتاب آموزشي به آموزش مسائل ضروري و ساده فقه ويژه شده است.