Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مدلولهای تربیتی دعای بیستو پنجم صحیفة سجادیه و چگونگی کاربرد آنها در برنامۀ درسی معارف اسلامی انجام شدهاست. روش پژوهش توصیفیـ تحلیلی میباشد. برای گردآوری دادههای لازم در نیل به اهداف پژوهش، متن و ترجمة دعای مذکور و نیز دیگر منابع تشریحی با استفاده از فرمهای فیشبرداری از منابع جمعآوری، و با شیوههای کیفی تجزیه و تحلیل شدهاست. بر اساس یافتههای این تحقیق، در دعای بیستو پنج صحیفة سجادیه به گونهای ظریف و دقیق برخی از مدلولهای تربیتی را میتوان استنتاج و استخراج نمود که عبارتند از: استعانت از خداوند، بهرهگیری از تقوا، محور قرار دادن محبت راستین، اطاعتپذیری، شناخت دشمن (شیطان)، بصیرت، واگذاری مسئولیت به متربیان، توجه به رشد اخلاقی، طلب رزق طیب و توجه به تربیت جسمانی. برنامهریزان درسی میتوانند از مدلولهای تربیتی مذکور با اتخاذ استراتژیهای مطرحشده از سوی محققان در طراحی بخشهای اهداف، محتوا، روشهای یاددهیـ یادگیری و ارزشیایی برنامۀ درسی معارف اسلامی استفاده نمایند.
The present study aims to identify educational significances the twenty-fifth prayer of Sahifeh Sajadieh to be used in designing of intended curriculum of Islamic Theology. The research method is descriptive-analytical. To collect the data necessary for the purposes of the research, the text and translation of this prayer as well as other anatomical sources were gathered using the forms of snippets from the sources and analyzed through qualitative methods. According to the finding, in the twenty-fifth prayer of Sahifeh Sajjadiyeh, some of the educational attributes can be derived and extracted in a precise and precise manner: To ask God for help, to employ piety, to focus on true affection, to be obedient, to recognize the enemy (the devil), to make use of intuition, to delegate responsibilities to students, to pay attention to moral development, to seek pure sustenance, and to pay attention to physical education. Curriculum planners can use these educational significances by adopting strategies proposed by researchers in designing the objectives, content, teaching methods, and the evaluation of the curriculum designed for Islamic Theology.
Machine summary:
شناسايي مدلول هاي تربيتي دعاي بيست و پنجم صحيفۀ سجاديه براي کاربرد در طراحي برنامۀ درسي قصدشدة معارف 1 اسلامي حسن نجفي دانشجوي دکتري مطالعات برنامۀ درسي دانشگاه علامه طباطبائي (ره )، تهران ، ايران مرتضي اکبرپور دانش آموختۀ علوم تربيتي مؤسسۀ آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره )، قم ، ايران محمدحسن محمدي دانش آموختۀ علوم تربيتي مؤسسۀ آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره )، قم ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٦/٠١/١٦؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٦/١٢/٠٩) چکيده پژوهش حاضر با هدف شناسايي مدلول هاي تربيتي دعاي بيست و پنجم صـحيفۀ سـجاديه و چگـونگي کاربرد آن ها در برنامۀ درسـي معـارف اسـلامي انجـام شـده اسـت .
اما مطالعاتي مانند «امـام سـجاد(ع )، صـحيفۀ سجاديه و نظام تربيتي اسلام » (قيوم زاده ، ١٣٩٤)، «تربيت در صحيفۀ سجاديه » (ايران مـنش ، ١٣٩٤)، «بررسي تربيت دينـي و اخلاقـي از منظـر صـحيفۀ سـجاديه » (صـادقي و مرعشـي، ١٣٩٣)، «شيوه هاي تعليم و تربيت از منظر امام سجاد(ع ) با تکيه بر صحيفۀ سجاديه » (نـادري و همکاران ، ١٣٩٢)، «تبيين اهداف ، اصول و روش هاي تربيت دينـي در صـحيفۀ سـجاديه » (شهبازي، ١٣٩١)، «بررسي مبـاني تربيـت اجتمـاعي از ديـدگاه امـام سـجاد(ع ) در صـحيفۀ ســجاديه » (ملاســلماني و ديگــران ، ١٣٨٩)، «درس هــاي صــحيفه » (محمــدي اشــتهاردي، ١٣٨٩)، «مباني تربيت از نگاه امام سجاد(ع )» (صفايي مقـدم ، ١٣٨٦)، «بررسـي نظـام تربيتـي صحيفۀ سجاديه » (ابراهيميفر، ١٣٨٥)، «انسان و تربيت از منظر صحيفۀ سجاديه » (مرزوقي، ١٣٨٤) و «رهيافتي به نظام تربيتي اسلام از نگاه صحيفۀ سجاديه » (ميرشـاه جعفـري، مقـامي، ١٣٨٤) در وجه کلان تربيتي ملاحظه ميشود کـه بـا محوريـت صـحيفۀ سـجاديه بـه رشـتۀ تحرير درآمده اند.