Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی برنامۀ مثبتاندیشی فردریکسون و برنامۀ تغییر ذهنیت دوئیک بر سرمایه روانشناختی دانشآموزان تیزهوش مبتلا به اضطراب امتحان پایه نهم شهر اصفهان انجام شد. روش: روش این تحقیق نیمه تجربی (آزمایشی) و طرح پژوهش از نوع پیش آزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان دختر تیزهوش پایه نهم شهر اصفهان بود که در سال تحصیلی 1396 مشغول به تحصیل بودند و تعداد آنها 450 نفر بود. در ابتدا غربالگری انجام شد و از جامعۀ آماری تعداد 45 نفر از دانشآموزان مضطرب که بر اساس پرسشنامه اضطراب امتحان اهواز نمرات بالاتری کسب کردند انتخاب و سپس به روش نمونهگیری تصادفی ساده به دو گروه آزمایشی (15 نفر در گروه آموزش مثبت اندیشی فردریکسون و 15 نفر در گروه آموزش برنامه تغییر ذهنیت دوئیک) و 15 نفر در دو گروه کنترل تقسیم شدند. گروه مثبتاندیشی فردریکسون 8 جلسه و گروه تغییر ذهنیت دوئیک نیز 8 جلسه اموزش دریافت کردند، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. تمامی شرکتکنندگان پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز را در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری شش ماهه تکمیل کردند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-22 بهره گرفته شد. نتایج: یافتهها نشان داد که بین دو گروه آزمایشی و گروه کنترل در ارتباط با خرده مقیاسهای خودکارآمدی، تابآوری و خوشبینی متغیر سرمایه روانشناختی تفاوت معناداری وجود دارد و دو گروه آزمایشی در متغیرهای مذکور اثربخش بودند و اثربخشی دو گروه بر متغیرهای تاب آوری و خوشبینی در دورۀ پیگیری شش ماهه نیز حفط شدند. از طرفی برنامۀ تغییر ذهنیت دوئیک در خرده مقیاس امیدواری متغیر سرمایۀ روانشناختی نسبت به گروه مثبت اندیشی و کنترل اثربخش بود و این اثربخشی تا دورۀ پیگیری تداوم داشت. نتیجهگیری: با به کارگیری برنامههای مثبت اندیشی و تغییر ذهنیت میتوان سرمایههای روانشناختی دانشآموزان تیزهوش مضطرب را بهبود بخشید که این امر میتواند موجب افزایش پیشرفت و بهرهوری این دانشآموزن شود.
Objective: The effectiveness of Fredrickson’s positive thinking and Dweck’s mindset program was examined on the psychological capital of gifted ninth-grade girls with test anxiety in Isfahan, Iran. Method: This was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design and two control groups. The population consisted all 450 gifted female students in the ninth-grade in Isfahan. After screening the students using the Test Anxiety Inventory (TAI), a sample of 45 students who obtained higher scores was selected and then randomly divided into the experimental group (n=15) for Fredrickson’s positive thinking, the experimental group (n=15) for Dweck’s mindset program, and two control groups (n=15 each). Each experimental group received eight sessions of intervention, while no intervention was offered to the control groups. All participants completed Luthans’ Psychological Capital Questionnaire on pre-/posttest. Data were analyzed using MANCOVA in SPSS-22. Results: There was a significant difference between Fredrickson’s positive thinking group and Dweck’s mindset program group with the control groups in terms of self-efficacy, resiliency, and optimism, with the two treatments proving effective, and the effects of the trainings on resilience and optimism were maintained on the six-month follow-up. Moreover, the results indicated the effectiveness of Dweck’s mindset program on hopefulness on posttest and follow-up, compared to the Fredrickson program and the control groups, and this effect persisted on the follow-up. Conclusion: Using Dweck’s mindset program and Fredrickson’s positive thinking, we can influence the psychological capital of gifted students with test anxiety, which can in turn increase their efficacy and academic achievement.