Abstract:
هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین امیدواری، خودکارآمدی و تاب آوری تحصیلی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دارای نارسایی های جسمی-حرکتی می باشد. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی است جامعهآماری آن شامل دانشآموزانداراینارساییهای جسمی–حرکتیبا هوشبهرعادی شهرستان تبریز در سال 1397-1398 بودند. تعداد 90 نفر از این گروه از دانش آموزان به صورت نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های امید اسنایدر، پرسشنامه خودکارآمدی جینکز و مورگان، پرسشنامه تاب آوری تحصیلی کانر و دیویدسون و انگیزش تحصیلی هارتر استفاده شده است.. یافته ها: تحلیل دادهها نشان داد که بین امیدواری و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دارای نارسایی های جسمی-حرکتی رابطه معنی داری وجود ندارد. اما بین خودکارآمدی و تابآوری تحصیلی با انگیزشتحصیلی رابطه مثبت و معنیداری مشاهده شد.
نتیجه گیری: براساس نتایج این تحقیق دانش آموزان نا امید به دلیل اینکه عوامل و گذرگاه های کمی دارند در برخورد با موانع به راحتی انگیزه خود را از دست میدهند و دچار هیجان های منفی می شوند که این امر به نوبه خود منجر به افسردگی می شود. و موفقیت مهم ترین منبع برای انگیزش تحصیلی دانش آموزان دارای نارسایی های جسمی-حرکتی است. هیجان های مثبت به تاب آوری دانش آموزان دارای نارسایی های جسمی-حرکتی کمک می کند و در نتیجه انگیزش تحصیلی آنان نیز افزایش می یابد.
Aim and objectives: The aim of current research was to study the relationships between hope, self-efficacy and resiliencey with educational motivation in students with Physical Disabilities. Method: The desighn of research was a correalational type. The statistical population included all of students with physical disabilities with normal intellegenge who registred at school of Tabriz City in 2018-2-19. In the same vein, by convinence sampling 90 students from this group were selected and Snyder’s hope, Jinks & Morgan’s self-efficacy, Conner & Davidson’s resilience, and Harter’s educational motivation inventories were used to ghather the data. Results: The results revealed that there is not a significant relationship between hope and academic motivation in students with physical-motor disabilities. But there was a positive and significant relationship between self-efficacy and academic resiliancy with academic motivation.Conclusions: Based on the results of this research, due to the limited Pathway and agency thouths the disappointed students, easily lose their motivation and experience negative emotions, which leads to depression. Success is the most important source of academic motivation for students with physical-motor disabilities. Positive emotions helps to students’s rsiliency in groups with physical-motor disabilities, and lead to improve their academic motivation.