Abstract:
هدف: هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی روش سینا و ترکیب واجها در اصلاح نارسانویسی کودکان دارای اختلال یادگیری پایه دوم و سوم ابتدائی بود.
روش: پژوهش از نوع آزمایشی و طرح پژوهش پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل تمام دانشآموزان دارای اختلال یادگیری پایه دوم و سوم ابتدایی شهرستان تبریز بود که 45 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری خوشهای انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه جایگذاری شدند (15 نفر در گروه مداخله به روش سینا، 15 نفر در گروه مداخله به روش ترکیب واجها و 15 نفر در گروه کنترل بدون مداخله). آزمون دیکته نویسی سیف نراقی و نادری و آزمون هوش ریون بر روی کودکان اجرا شد. گروههای آزمایش در 15جلسهی 45 دقیقهای در عرض 3 ماه مورد مداخله قرار گرفتند و بر روی گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. در پایان مداخلات مجدداً آزمون دیکته بروی دانشآموزان انجام گرفت و نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که میان گروههای آزمایش و کنترل در نمرات پسآزمون تفاوت معنادار وجود دارد (0/001Sig=). نتایج آزمون تعقیبی LSD نیز نشان داد که بین نمرات پسآزمون در گروه ترکیب واجها و نمرات پسآزمون در گروه سینا تفاوت معنادار وجود دارد (0/01Sig=).
نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که هر دو روش آموزشی سینا و ترکیب واجها در بهبود عملکرد کودکان نارسانویس اثربخش است، با این حال روش ترکیب واج ها در کمک به حل مشکلات این کودکان موثرتر است.
Objective: The purpose of this study was to compare of effectiveness of Sina and phonemics composition method in dysgraphia correction in children with learning disabilities in primary and secondary grade.
Methods: The design of the study was experimental with Pre-test and post-test with control group. The statistical population included all students with learning disorder in in primary and secondary grade in Tabriz city that 45 of them were selected by cluster sampling and randomly placed in three groups (15 in the intervention group by Sina method, 15 in the intervention group by phonemics combination and 15 in the control group without intervention). Saif Naraqi and Naderi’s Dictation Test and Ravenchr('39')s Intelligence Test were performed on children. The experimental groups were intervened in 15 sessions of 45 minutes in 3 months while the control group received no intervention.
Results: The results showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in the post-test scores (Sig = 0.001). Also, the results of the LSD post hoc test showed that there was a significant difference between the post-test scores in the phonemics composition group and the post-test scores in the Sina group (Sig:0/01).
Conclusion: With regarding to results, it can be concluded that both of Sina teaching and phonemics combination methods are effective in improving the performance of dysgraphia children, however, the method of phonemic combination is more effective in helping to solve these childrenchr('39')s problems.