Abstract:
هدف: اختلال یادگیری دانشآموزان نارساخوان، آنها را با دشواریهای متعددی در مدرسه، خانه و زندگی روزمره مواجه ساخته، که این امر بر پیشرفت تحصیلی و سازگاری با محیط را برایشان دشوار میسازد. تعاملی که بین کاهش اختلال یادگیری، رشد ادراکی، رشد بینایی و رشد شناختی برقرار است، منجر شده است تا فعالیتهای ادراکی- بینایی در روند کاهش اختلال یادگیری با نقص خواندن، نقش مهمی را ایفا کنند. از این رو، هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی روش ادراکی- دیداری فراستیگ بر مهارت خواندن دانشآموزان با اختلالات یادگیری نارساخوان بود. روش: پژوهش حاضر، به صورت یک بررسی تکآزمودنی با استفاده از طرح سریهای زمانی گروهی (AB) انجام شد. نمونه پژوهش را سه نفر از دانشآموزان پسر با اختلال خواندن شاغل به تحصیل در دوره ابتدایی پایه سوم شهرستان خدابنده در سال تحصیلی 96- 1395 تشکیل دادند. گردآوری دادهها جهت بررسی وضعیت مشکلات خواندن آزمودنیها، با استفاده چک لیست بررسی نشانگان نارساخوانی و آزمون خواندن و نارساخوانی نما انجام شد. جهت تقویت مهارت خواندن، هر سه آزمودنی به صورت گروهی در طی 18 جلسه (به مدت 9 هفته و هر هفته دو جلسه)، فعالیتهای پیشرفته ادراکی- دیداری بر مبنای فراستیگ دریافت کردند. تحلیل دادههای حاصل از ارزیابی مشکلات خواندن آزمودنیها نیز با استفاده از جدول سمن صورت گرفت. یافته ها: یافتههای حاصل از ارزیابی مشکلات خواندن آزمودنیها در پیش و پس از تمرین فعالیتهای ادراکی بینایی فراستیگ نشان داد که فعالیتهای ادراکی- بینایی میتواند تا دو برابر، نمرههای آزمودنیها را در هر یک حوزههای شناختی دقت؛ حافظه دیداری، شنیداری؛ تمیز دیداری، شنیداری، توالی دیداری، شنیداری و سایر خطاها را کاهش دهد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر که نشان از تأثیر تمرین فعالیتهای پیشرفته ادراکی بینایی بر کاهش مشکلات خواندن دانشآموزان با اختلال یادگیری دارد، پیشنهاد میشود مسئولین آموزش و پرورش استثنایی، اقدام به برگزاری دورههایی جهت افزایش مهارت مربیان و والدین از تأثیرات انجام این تمرینها کنند.
Objective: Learning difficulties dyslexic students, they have difficulties in school, home and daily life faced, making it difficult for them on academic achievement and sustainability. Interaction between the learning disorder, cognitive development, growth and cognitive development vision is established, has led to reduced activity in the visual perceptual learning difficulties with reading deficits, play an important role. Hence, the purpose of this study was to identify the cognitive-visual-frostig method on the reading skills of students with dyslexic learning disorders. Method: This study is a single study subject using time series design group (AB) was performed. The sample consisted of three male students with reading disabilities studying in the third grade of elementary school in school year 1395 in 96 formed the city Khodabande. To check the status of data collection problems reading the subjects, using reading, dyslexia symptoms and tests of reading and dyslexia checklist was facing. In order to enhance reading comprehension, all three subjects received 18-sessions (9 weeks and 2 sessions each week) in group sessions, developed advanced cognitive-visual activities based on frostiges .Analysis of the data using the method of assessing studentschr('39') reading difficulties and visual analysis was carried out by Table Measure and the type of problem. Results: The results of the evaluation of reading problems before and after training activities Frostig showed that visual perception can be up to twice the visual perceptual activity, the subjectschr('39') scores on any cognitive domains of attention, memory, visual, auditory, visual clarity, Audio, video sequences, audio and reduce errors. Conclusion: The results of this study show the impact that exercise enhanced activity in reducing visual perception of students with learning disorders have problems reading, It is suggested that an exceptional education officials, teachers and parents to organize courses to raise awareness of the effects of this exercises and skills.