Abstract:
این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی بر مهارتهای اجتماعی، اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به سندرم داون انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان مبتلا به سندرم داون تحت حمایت اداره بهزیستی شهر کرمانشاه در سال 1396 بود. تعداد 30 نفر کودکان مبتلا به سندرم داون با روش نمونهگیری در دسترس در دو گروه مساوی آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی در 8 جلسه شرکت کردند در حالی که گروه کنترل شرکت نکردند. جهت جمع آوری دادههای پژوهش از الف: پرسشنامههای مهارت اجتماعی (ماتسون، 1983)، ب: پرسشنامه اضطراب کودکان (اسپنس، 1999)، و ج: پرسشنامه پرخاشگری (پرخاشگری باس و پری، 1992) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس و با نرم افزار 21- SPSSانجام شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین گروههای آزمایش و کنترل در نمرات مهارت اجتماعی و و هر یک از مولفههای آن شامل مهارت اجتماعی مناسب، جسارت نامناسب، تکانشی/سرکشی، اطمینان زیاد به خود، و حسادت/گوشهگیری وجود دارد (05/0> P). همچنین، بین میانگین نمرات پرخاشگری و اضطراب دوگروه در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری مشاهده گردید (05/0> P). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که از بازی درمانی در کنار سایر روشهای درمانی رفتاری میتوان جهت افزایش مهارت اجتماعی و کاهش هیجانات منفی کودکان سندرم داون استفاده شود.
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of therapeutic games on social skills, anxiety and aggression in children with Down syndrome. This is a quasi-experimental study with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the study included all children with Down syndrome under the protection of Kermanshah Welfare Organization in 2018. A total of 30 children with Down syndrome were selected by random sampling in two equal groups of control and control (each group was 15). The experimental group participated in 8 sessions while the control group did not participate. To collect the research data from A: Social skills questionnaires (Matson, 1983), B: Childrenchr('39')s Anxiety Questionnaire (Spence, 1999), and C: Aggression Questionnaire (Bass & Perrychr('39')s aggression, 1992). The data were analyzed using covariance analysis and SPSS-21 software. The results showed that there is a significant difference between the experimental and control groups in the social skills scores and each of the components includes proper social skills, inappropriate courage, impulsivity / rebellion, high self-confidence, and jealousy / 05/0> P). Also, there was a significant difference between the mean scores of aggression and anxiety in the two groups in the post-test (P> 0.05). Conclusion: The results showed that playing therapy with other behavioral therapies can be used to increase social skills and decrease the negative emotions of children with Down syndrome.