Abstract:
هدف پژوهش حاضر، مطالعه مروری نظامند کاربرد تکنولوژی کمکی در حوزه نارساییهای شدید و چندگانه بود. در این راستا، با استفاده از کلیدواژههای تخصصی تکنولوژی کمکی، تکنولوژی آموزشی، و تکنولوژی یادگیری در حوزه نارساییهای چندگانه و شدید، و جستجوی آنها در پایگاههای اطلاعات پژوهشی تخصصی ایران و جهان در بین سالهای 2017-1996 یافتهها و اطلاعات مورد نظر جهت دستیابی به هدف پژوهش مورد واکاوی قرار گرفت. از بین مقالات پژوهشی انتخاب شده، پژوهشهای انجام شده در ارتباط با کاربرد تکنولوژی کمکی در اختلالهای چندگانه از بیشترین فراوانی (با تعداد 32) برخوردار است، و کاربرد تکنولوژی کمکی در آسیب ارتوپدی، در اختلال نابینایی-ناشنوایی، و در آسیب مغزی ناشی از ضربه به ترتیب 4، 2، و 1 بار مورد پژوهش قرار گرفتهاند. همه پژوهشهای انجام شده از نوع طرحهای تک آزمودنی هستند. تکنولوژیهای مبتنی بر میکروسوئیچ (با فراوانی 16) پرکاربردترین تکنولوژی کمکی جهت استفاده برای افراد دارای نارساییهای چندگانه است. ترکیب برنامههای نرمافزاری و تکنولوژی میکروسوئیچ (با فراوانی 9)، برنامههای نرم افزاری (با فراوانی 7)، تکنولوژیهای ارتباط اجتماعی (با فراوانی 5)، و ترکیب تکنولوژی ارتباط اجتماعی و میکروسوئیچ (با فراوانی 2) به ترتیب در اولویتهای بعدی قرار دارند. مراکز استثنایی یا توانبخشی پرکاربردترین موقعیت کارآموزی است که در 19 پژوهش (48. 71 درصد) مورد استفاده قرار گرفته است. به علاوه، سنجش انفرادی آزمودنیها قبل از انتخاب تکنولوژی کمکی (در 38. 46 درصد پژوهشها)، مشارکت خانواده (در 79. 49 درصد پژوهشها)، و پشتیبانی مداوم برای آزمودنیها (در 89. 74 درصد پژوهشها) مورد توجه قرار گرفته است. نتایج همه پژوهشهای انجام شده حکایت از اثربخشی مثبت تکنولوژی کمکی در نارساییهای چندگانه دارند. غالب پژوهشهای شواهد-محور از تکنولوژی کمکی و تاثیر آن بر روی افراد دارای نارساییهای چندگانه حمایت میکنند، استفاده و کاربرد تکنولوژی کمکی میتواند به افراد دارای نارساییهای چندگانه در ارتقای یادگیری تحصیلی، مهارتهای اجتماعی، و زندگی مستقلانه کمک کند. در ایران طراحی برنامههای تکنولوژی کمکی در حوزه نارساییهای چندگانه و ارزیابی اثربخشی آن بر روی این گروه از افراد ضروری است.
The aim of current research was to study the application of assistive technology in Sever and Multiple Disabilities area, in the same vein, by use of assistive technology key words includes: Assistive technology, Instructional Technology, and Learning Technology in sever and Multiple Disabilities, and from web the Dada of Iran and World, between 1996-2017 was conducted in accordance with research objectives to executed current study. Results revealed that among selected research papers, carry out researches on the application of assistive technology in Multiple Disabilities has the highest frequency (32), and application of assistive technology in Orthopedic Impairments (17), in Deaf Blindness Disorder, and in Traumatic Brain Injury have been investigated 4, 2, and 1 times, respectively. All of the carry out of researches are single-subject designs. Micro Switch Technologies (with 16 frequency) the most used for individuals with multiple disabilities. Combination of software programs and micro switch technology (with 9 frequency), Software Programs (with 7 frequency), Social Communication Technologies (with 5 frequency), Combination of Social Communication Technologies and Micro Switch Technology (with 2 frequency) are respectively in the next priority. Rehabilitation or Exceptional Centers (in 48.71% of researches) are the most widely used training setting in carry out researches. In addition, individualized assessment prior assistive technology selection (in 38.46% of studies), family involvement (in 79.49% of studies), and ongoing support for subjects (in 89.74% of studies) has been studied. The results of all studies have indicate that there is a positive effect of assistive technology on multiple disabilities. Most of evidence- based practice research support toward assistive technology and its effects on persons with multiple disabilities. Application and using technology can help persons with multiple disabilities in promote academic learning, social skills, and independent living. In Iran developing an assistive technology programs in multiple disabilities areas and studding its effectiveness on these groups are needed