Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر کاهش مشکلات رفتاری و بازداری رفتاری دانشآموزان دختر دورهی اول متوسطه انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دورهی اول متوسطه ناحیه 5 شهر تبریز در سال تحصیلی 97-1396 بود. از این جامعه، نمونهای به حجم 30 نفر دارای مشکلات رفتاری بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر فرم اولیاء و معلمان، بازداری رفتاری برو/ نرو و نرمافزار حافظه کاری هیجانی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حافظه کاری هیجانی بر مشکلات رفتاری و بازداری رفتاری دانشآموزان تاثیر معناداری دارد (05/0>P). در واقع آموزش حافظه کاری هیجانی باعث کاهش مشکلات رفتاری و بهبود بازداری رفتاری در دانشآموزان میشود. بنابراین با توجه به نتایج پژوهش حاضر، آموزش حافظه کاری هیجانی نقش مهمی در مشکلات رفتاری و بازداری رفتاری در دانشآموزان دارد
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of emotional memory training on reducing behavioral problems and behavioral inhibition of female high school students. This study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the study included all first year high school students in the 5th district of Tabriz in the academic year 2017-2018. From this community, a sample of 30 people with behavioral problems was selected based on targeted sampling and randomly assigned to two experimental (15) and control (15) groups. To collect the data, the Ruther Form of parents and teachers' behavioral problems questionnaire Go/NoGo and emotional work memory software were used. Data analysis was performed using covariance statistical analysis. The results showed that teaching emotional working memory has a significant effect on behavioral problems and behavioral inhibition of students (P<0.05). In fact, teaching emotional working memory reduces behavioral problems and improves behavioral inhibition in students. Therefore, according to the results of the present study, emotional memory training plays an important role in behavioral problems and behavioral inhibition in students.
Machine summary:
دانشيار گروه علوم تربيتي، دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه شهيد مدني آذربايجان ، تبريز، ايران The Effectiveness Training of Emotional Working Memory on Reducing Behavioral Problems and Behavioral Inhibition in Students Maryam Ghahraman Ramin Habibi-Kaleybar Abolfazl Farid Data of recript: 2019.
1- Behavioral problems 2- Zeng 3- Charach, McLennan, Belanger & Nixon 4- Fauth, Platt & Parsons 5- Midouhas, Kuang & Flouri از سويي نقص در کنترل بازداري رفتاري ١ و ارتباط عصبي افراد داراي مشکلات رفتاري نيز در چند پژوهشي گزارش شده است (کمبرلاين ، منزيس ، همپاژه ، ساکلينج ، فنبرگ ، دلکامپو٢، ٢٠٠٨).
در واقع حافظه کاري هيجاني علاوه بر تمرکز بر مؤلفه هاي شناختي بر چگونگي پردازش اطلاعات عاطفي نيز تأکيد دارد، مانند اينکه چگونه حالت هاي خلقي و هيجاني در کاهش يا افزايش 1- Behavioral Inhibition 2- Chambers, Garavan & Bellgrove 3- López-Caneda, Holguín, Cadaveira, Corral & Doallo 4- Barkley 5- Bannon, Gonsalvez, Croft & Boyce 6- Wright & Diamond 7- Best & Miller 8- Redick, Calvo, Gay & Engle 9- Emotional Working Memory 10- Sonuga-Barke, Brandeis, Holtmann & Cortese 11- Mammarella حافظه کاري تأثير ميگذارد.
روش آموزش حافظه کاري هيجاني رابطه ي شناخت و هيجان را به بهترين وجه نشان داده و باعث بهبود توانايي کنترل شناختي و هيجاني در افراد ميشود و ميتواند به 1- Schweizer, Grahn, Hampshire, Mobbs & Dalgleish 2- Schmeichel, Volokhov & Demaree 3- Krause-Utz, Elzinga, Oei, Paret & Niedtfeld 4- Joormann, Levens & Gotlib 5- Roughan & Hadwin 6- Sohlberg & Mateer 7- Repovs عنوان يک درمان مکمل در اتواع اختلالات شناختي و هيجاني و بهبود تواناييهاي شناختي و عاطفي در افراد به کار برده شود.