Abstract:
موضوع افت تحصیلی و علل و عوامل بروز آن در دورههای مختلف تحصیلی موضوعی است که از دیرباز
مورد توجه بسیاری از محققان آموزشی واقع شده است که هر کدام از این پژوهشگران از بعدی خاص به
موضوع نگاه کرده و عواملی را مورد نقد و بررسی قرار دادهاند. همنوایی اجتماعی در هر جامعهای در گرو
تربیت رسمی و انتقال مواریث فرهنگی به نوباوگان است که امروزه در مدارس گوناگون و بر اساس
اهداف خاص و خطمشیهایی تعیین شده است. کمبود معلم مخصوصا در کشورهای در حال توسعه یکی
از دلایل شلوعی کلاسها و عدم توجه مناسب به آموزش و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان میباشد
که این کمبود معلم باعث مردودی یا ترک تحصیل آنان میگردد و یکی از عوامل افت تحصیلی است.
این کمبود معلمان وقتی با عدم کفایت و نامناسب بودن تربیت معلمان موجود در نظر گرفته میشود نقش این
عوامل و افت تحصیلی بارزتر میگردد.
در آموزش وپرورش، میزان تحصیلات معلمان برای سطوحی که به تدریس و پرورش در آنها به کار می
پردازد کافی نیست. دوره تربیت معلم بسیار کوتاه است و نامناسب و یا اصلا وجود ندارد و در صورت
موجود بودن این دوره تربیت معلم میان روشها و نظریات ارائه شده در برنامههای تربیت معلم و روش و
امکانات کاربردی این نظریات در مدارس جدایی و ناهمسانی موجود است بطوریکه این امر به بیاعتمادی
معلمان نسبت به آموختههای دوره تربیت معلم خواهد انجامید.
Machine summary:
کمبود معلم مخصوصا در کشورهاي در حال توسعه يکي از دلايل شلوعي کلاس ها و عدم توجه مناسب به آموزش و شکوفايي استعدادهاي دانش آموزان ميباشد که اين کمبود معلم باعث مردودي يا ترک تحصيل آنان ميگردد و يکي از عوامل افت تحصيلي است .
واژه هايکليدي: معلم ، دانش آموز، افت تحصيلي مقدمه در گذشته معلم اساسأ منبع دانش و اطلاعات به شمار مي رفت و نقش اصلي او عبارت بود از انتقال دانش و اطلاعات به ذهن دانش آموزان و وادار کردن آنها به تمرين و تکرار براي به خاطر سپردن هر چه بيشتر اين اطلاعات ، تنبيه مهمترين روش براي وادار کردن دانش اموزان به يادگيري بود زيرا اين اعتقاد وجود داشت که عدم يادگيري دانش آموز صرفا به سبب بيميلي او به يادگيري است و به عبارت ديگر نميخواهد ياد بگيرد.
کنجکاوي طبيعي آنان و فعاليت هايشان را در جهت سازنده هدايت کند و فرصت هايي را فراهم سازد که هر دانش آموز تا حداکثر ظرفيت خود رشد کند و استعداد و توانايي هايش را پرورش دهد (شريفي، حسن پاشا، رشد معلم اذر ماه ٦٩-٧٠) تعريف افت تحصيلي: کاربرد اصطلاح افت تحصيلي يا اتلاف در آموزش وپرورش از زبان اقتصاد دانان گرفته شده و آموزش وپرورش را به صنعتي تشبيه ميکند که بخشي از سرمايه و مواد اوليه را که بايد به محصول نهايي تبديل مي شود و نتيجه مطلوب و مورد انتظار را به بار نياورده است .