Abstract:
مطالعه حاضر با هدف تدوین الگوی مناسب کیفیت اجرای نظام آموزشی 3-3-6 دوره اول متوسطه انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان، معلمان و مدیران مدارس متوسطه استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل دادهاند. 900 نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت بررسی روائی و پایایی ابزارهای اندازهگیری به روائی محتوا و نتایج مدل اندازهگیری استناد شد که نتایج روایی و پایایی پرسشنامهها تأیید شد. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار Smart PLS 3 استفاده شد. بر اساس نتایج، هر یک از مقادیر پیش بین مدل، درصدی از واریانس مشتری گرایی در نظام آموزشی را تبیین میکنند. در بررسی مدل نهایی پژوهش مشخص شد که مجموع متغیرهای مستقل قادر به تبیین 77 درصد از تغییرات مشتری گرایی در نظام آموزشی هستند که مقدار قابل توجهی است. قدرت پیشبینی مدل در مورد مشتر گرایی قوی گزارش شد. بر اساس نتایج بررسی معناداری ضرایب مسیر مدل ساختاری پژوهش، آماره t برای ارتباط تمام متغیرها بیشتر از 1.96 بوده و بر این اساس در سطح اطمینان 95 درصد معنادار گزارش شدند (P-Value ≤ 0.01). با توجه به مقدار بدست آمده برای GOF به میزان 0.669 بوده که قوی بودن مدل را نشان میدهد، و بنابراین برازش مناسب مدل کلی تأیید شد.
The purpose of this study was to develop an appropriate quality model for the implementation of the educational system of the first secondary school. The purpose of this study is descriptive correlational in terms of purpose of data collection. The statistical population of this study consisted of students, teachers and high school principals of Kohgiluyeh and Boyerahmad province. 900 people were selected through cluster sampling. Data collection tool was a researcher-made questionnaire. To assess the validity and reliability of the measurement tools, the content validity and results of the measurement model were cited. The validity and reliability of the questionnaires were confirmed. Structural equation modeling using Smart PLS 3 software was used for data analysis. Based on the results, each of the predicted values of the model explains the percentage of variance of customer orientation in the educational system. A final model study revealed that the sum of the independent variables accounted for 77% of the changes in customer education in the education system, which is a significant amount. The predictive power of the model was reported for strong customer orientation. Based on the results of significance analysis of path coefficients of the structural model of the research, the t-statistic for all variables was greater than 1.96 and according to the 95% confidence level was significant (P-Value ≤ 0.01). The value obtained for GOF was 0.669, indicating the robustness of the model, and therefore the fit of the overall model was confirmed.
Machine summary:
نتايج پژوهش حاضر نشان داد که از شش عامل آموزش ، بهبود مستمر، تعهد، مشارکت و کار تيمي و مشتريگرايي عامل آموزش نقش مؤثرتري در پيش بيني کيفيت مناسب اجراي نظام آموزشي ٣-٣-٦ دارد در اين راستا جهت تقويت کيفيت آموزش ارائه خدمات رفاهي و حقوقي مناسبي براي معلمان پيشنهاد ميشود تا ميزان تعهد و دانشجوي دکتري مديريت آموزشي، دانشگاه محقق اردبيلي، اردبيل ، ايران .
بر همين اساس اين پژوهش با هدف ارزيابي کيفيت اجراي نظام آموزشي ٣-٣-٦ در مقطع متوسطه اول استان 3 کهگيلويه و بويراحمد بر اساس مؤلفه هاي مديريت کيفيت جامع (تعهد٢، مشارکت , آموزش و توسعه نيروي انساني ٤، مشتريگرايي ٥ (رضايت دانش آموزان و اولياء)، کار تيمي ٦ و بهبود مستمر) اجرا شده است تا تعيين کند که به چه ميزان اجراي آن با موفقيت همراه بوده و تا چه اندازه اهداف و مأموريت هاي تعيين شده در سند تحول بنيادين تحقق پيدا کرده اند؟ روش مطالعه حاضر با هدف تدوين الگوي مناسب کيفيت اجراي نظام آموزشي ٣-٣-٦ دوره اول متوسطه در سال تحصيلي ٩٩-١٣٩٨ انجام گرفت .
The prospects of implementing the principles of Total Quality Management (TQM) in education, Procedia Social and Behavioral Sciences 93 (2013) 1138 – 1141.
Srima, S, Panita W & Prachyanun N, (2015) Design of total quality management information system (TQMIS) for model school on best practice, Procedia Social and Behavioral Sciences 174 2160 – 2165.