Abstract:
پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان دینداری دانشآموزان دبیرستانهای شهر خلخال در استفاده از شبکههای ماهوارهای انجام شده است. در این پژوهش، از مدل چند بعدی گلاک و استارک بهره بردهایم. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری آن، دانشآموزان دبیرستانهای شهر خلخال بودند که شمارشان 2483 نفر میباشد. حجم نمونه دربردارندة 335 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران به دست آمده است. روش نمونهگیری، طبقهای نسبت به حجم برحسب تعداد مدرسهها بوده است. ابزار سنجش فرضیهها پرسشنامه است. پرسشنامه نیز به شکل طیف لیکرت پنج گزینهای بود و برای تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از دو شیوه آمار توصیفی و استنباطی و با بهرهگیری از نرمافزار spss، پس از تهیه جدول ماتریس، اطلاعات در قالب جدولهای یکبعدی و دوبعدی تنظیم شد. یافتههای پژوهش نشانگر این بودند که میزان دینداری و بعدهای آن که دربردارندة بعد اعتقادی، مناسکی و عاطفی است در استفاده از شبکههای ماهوارهای تفاوت دارند. دینداران جامعه آماری ما کمتر از ماهواره استفاده میکنند.
The purpose of this study is to measure the differences degree of religiosity of high school students in Khalkhal city and using the satellite networks. In this study, we used the Glad and Stark multi-dimensional model. This research is conducted through a survey method. The statistical population of this study was high school students in Khalkhal city with 2,483 people. The sample size contains 335 people, which is obtained using the Cochran formula. The staging method for the sample has been chosen by volume to population in terms of the number of schools. The instrument for measuring the hypotheses is a questionnaire. The questionnaire was in the form of a five-choice Likert spectrum. For data analysis, descriptive and inferential statistics and SPSS software has been used. The information has been arranged in the form of one-dimensional and two-dimensional tables after preparing the matrix table. Findings of the research indicate that the level of religiosity and its dimensions, which include religious, religious acts, and emotional aspects, differ in the use of the satellite networks. The religion of our statistical community is less likely to use the satellite.
Machine summary:
يافته هاي پژوهش نشانگر اين بودند که ميزان دين داري و بعدهاي آن که دربردارندة بعد اعتقادي، مناسکي و عاطفي است در استفاده از شبکه هاي ماهواره اي تفاوت دارند.
هدف اصلي اين پژوهش ، سنجش تفاوت ميزان دين داري دانش آموزان دبيرستان هـاي خلخال در استفاده از شبکه هاي ماهواره اي است که در اين راه ، اهداف ويژة زيـر را مـدنظر قرار داده است : ١.
چارچوب نظري پژوهش در انتخاب چارچوب نظري، بعد از مرور نظريه هاي مطرح شده در ايـن پـژوهش ، از نظريـات امانوئل کاستلز، يورگن هابرماس ، لئون فستينگر، جان بروکشاير تامپسون و الگوي ابعاد ديـن داري گلاک و استارک براي بررسي رابطه بين متغير مستقل و وابسته استفاده شده است .
آزمون T-Test بين استفاده از شبکه هاي ماهواره اي و بعد اعتقادي دين داري دانش آموزان )به تصویرصفحه رجوع شود) مطابق با جدول (١٩) اندازه T برابر٦/٨٢٨- با سطح معنـيداري ٠/٠٠٠ شـده ، پـس مـيتـوان فرض صفر را رد کرد.
آزمون T-Test بين استفاده از شبکه هاي ماهواره اي )به تصویرصفحه رجوع شود) مطابق با جدول (٢٠) اندازه T برابر٦/٧٤٩- با سطح معنـيداري ٠/٠٠٠ شـده ، پـس مـيتـوان فرض صفر را رد کرد: يعني واريانس دو گروه با هم برابر نيست وگروه هـا از لحـاظ بعـد مناسـکي دين داري با يکديگر تفاوت دارند.
آزمون T-Test بين استفاده از شبکه هاي ماهواره اي و دين داري کلي دانش آموزان )به تصویرصفحه رجوع شود) مطابق با جدول (٢٢) اندازه T برابر١٠/٧٦٨- با سطح معنيداري ٠/٠٠٠ شده ، پـس مـيتـوان فرض صفر را رد کرد.