Abstract:
آسیب های شنوایی شایع ترین نارسایی حسی-عصبی در انسان است و تقریبا از هر هزار کودک یک کودک با ناشنوایی شدید تا عمیق پایدارحسی عصبی متولد می شود. نقش تربیتی خانواده دردوران کودکی بیشتر از سایر زمان های دیگر است. پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش خوش بینی بر سلامت روان والدین کودکان با اختلال آسیب های شنوایی2تا10سال انجام شد. این پژوهش از نوع تحقیقات -آزمایشی است که با طرح پیش آزمون - پس آزمون به همراه گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را مادران کودکان با اختلال آسیب های شنوایی2 تا10سال تشکیل داده است که در سال تحصیلی 95-94 در مرکز آوا شهرستان کوهدشت تحت آموزش بودند. بدین منظور نمونه ای شامل 40 نفر از مادران کودکان کم شنوا و ناشنوای 2تا10سال به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی 20 نفر و کنترل 20 نفر قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های سلامت روان گلدبرگ و هیلر (1979) و پرسشنامه خوش بینی سرشتی شییر و کارور (1985) استفاده شد. مادران دانش آموزان گروه آزمایش طی 10 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. برای بررسی نتایج در بخش آمار توصیفی به ارائه میانگین و انحراف استاندارد پرداخته شده است و در بخش آمار استنباطی بحث قرارگرفته است.
Hearing impairments are the most common sensory-neurological impairment in humans, and about one in every 1,000 children is born with severe to profound neuropathy. The educational role of the family in childhood is more than other times. The aim of this study was to investigate the effect of optimism education on the mental health of parents of children with hearing impairments aged 2 to 10 years. This research is a kind of research-experiment that has been done with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the study consists of mothers of children with hearing impairments aged 2 to 10 years who were trained in the Ava-e-center of Koohdasht city in the academic year of 1994-95. For this purpose, a sample of 40 mothers of deaf and hard of hearing children aged 2 to 10 years were randomly divided into two experimental groups of 20 and 20 controls. Goldberg and Hiller (1979) Mental Health Questionnaire and Shearer and Carver (1985) Natural Optimism Questionnaire were used to collect data. The mothers of the experimental group students were trained in 10 sessions. To examine the results in the descriptive statistics section, the mean and standard deviation are presented and discussed in the inferential statistics section.
Machine summary:
(کريک و همکاران ٤، ٢٠١١) از اينرو، از جمله روش هايي که براي کاهش ميزان تنيدگي و به به دنبال آن کاهش مشکلات روانشناختي والدين کودکان با ناتواني مورد استفاده قرار گرفته است ، دوره هاي آموزشي والدين است که اين دوره ها در قالب مداخله هاي زود هنگام مي تواند شامل آموزش مهارت هاي فرزند پروري، روش هاي تغيير رفتار و روش هاي مديريت استرس باشد.
1 Sanders M , M Woolley 2 Robbins BD 3 Changn S 4 Adler k 5 Hurrel ke يکي از اين متغير ها اموزش خوش بيني است .
با توجه به مطالب عنوان شده پژوهشگر در پي بررسي اثر بخشي آموزش خوشبيني بر سلامت رواني والدين کودکان با اختلال آسيب شنوايي در شهر کوهدشت بود و در جستجوي پاسخ به اين سؤال که : آيا آموزش خوش بيني بر سلامت رواني مادران داراي کودکان با اختلال آسيب شنوايي مؤثر است ؟ 1 Shinn MM 2 Kazdin A E.
نتيجه گيري از يافته هاي پژوهش حاضر چنين بر ميآيد که آموزش خوش بيني برسلامت رواني مادران با کودکان با آسيب هاي شنوايي تاثير دارد.
يعني اينکه آموزش هاي تفکر مثبت و خوش بيني سبب گرديده تا سلامت رواني مادران با کودکان با آسيب هاي شنوايي جامعه مورد پژوهش افزايش يابد.
Review the effectiveness of positive thinking and optimism on mental health of parents of children 3-7 with cancer residing in the city Tehran.