Abstract:
ﻫﺪف: ﻫﺪف در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻣﻄﺎﻟﻌﮥ راﺑﻄﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺑﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺣﺮﻓﻪای و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﻐﻠﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﻮد. روش: ﺟﺎﻣﻌﮥ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ460 ﻧﻔﺮ از ﮐﺎرﮐﻨﺎن داﻧﺸﮕﺎه اﯾﻼم ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺟﺪول ﮐﺮﺟﺴﯽ و ﻣﻮرﮔﺎن 210 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻮد و دادهﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺑﻪروش ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای و ﻣﯿﺪاﻧﯽ (ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ) ﮔﺮدآوری ﺷﺪ. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﮥ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺣﺮﻓﻪ ای ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﻐﻠﯽ ﺑﻮد. ﺟﻬﺖ ﺗﻌﯿﯿﻦ رواﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎ، از رواﯾﯽ ﺻﻮری و ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ و ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ، از روش آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ ﮐﻪ ﺿﺮﯾﺐ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه ﺑﺮای ﮐﻞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ 0/967 ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ و ﻣﻮرد ﺗﺄﯾﯿﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎی ﺑﻪ دﺳﺖ آمده نیز از نرمافزار آماری SPSS-22 به کار گرفته شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که همبستگی مثبت و معنیداری بین مدیریت دانش و عملکرد شغلی (r=0/581) در سطح 99 درصد وجود دارد. همچنین بررسیها نشان داد همبستگی مثبت و معن یداری بین مدیریت دانش و توسعه حرفهای کارکنان (r=0/560) در سطح 99درصد وجود دارد. نتیجهگیری: مدیران باید تلاش نمایند کارکنان خود را از مزایای بهکارگیری برنامههای مدیریت دانش برای عملکرد سازمانی و خود آنها آگاه کنند. تحقق این هدف، هم به عملکرد شغلی کمک خواهد کرد و هم بر توسعه حرفهای کارکنان موثر خواهد بود.
Purpose: The aim of this study was to identify the effect of Altmetrics indexes of ResearchGate social network on scientometric indicators of Scopus, Web of Science, and Google Scholar citation databases. Methodology: The present study is an applied research and descriptive-survey research that has been done by the scientometric method with the Altmetrics approach. The statistical population of the study includes Iranian researchers and writers in the field of nursing who in the period 2000-2019 and on the date of research (20/03/2020), had an indexed document in the Scopus citation database and also a member of the scientific social network ResearchGate. They were. The statistical sample of the study includes 158 high-profile authors introduced by Scopus. In addition to descriptive statistics, in the inferential statistics section, the correlation test between the studied indices has been used with the help of SPSS and Excel software. Findings: The research findings show that there is a significant relationship between most of the ResearchGate indices and the indices studied in Scopus, Web of Science, and Google Scholar. But there is no significant relationship between the index of followers with H-index indexes and citations received in Scopus and Web of Science databases. Examining the relationship between the number of citations received in Google Scholar, Scopus, and Web of Science databases shows that there is a significant relationship between the number of citations received in Scopus, Web of Science, and Google Scholar databases.
Machine summary:
مشارکت کارکنان در طراحی و اجرای فعالیت های توسعه حرفه ای میتواند باورهای خودکارآمدی و اعتقادات آنان را جهت شرکت کردن در این دوره ها را افزایش دهد و به بهبود هرچه بیشتر دانش و مهارت های کارکنان در عملکرد شغلی٢ موفق کمک خواهد کرد(صفاری زنجانی و همکاران ، ١٣٩٦).
با توجه به نقش مهم مدیریت دانش ، جا دارد که رابطه این متغیر با توسعه حرفه ای کارکنان و عملکرد شغلی بررسی شود.
لذا پژوهش حاضر به بررسی رابطه مدیریت دانش با توسعه حرفه ای و عملکرد شغلی کارکنان در دانشگاه ایلام می پردازد.
در این بخش از پژوهش به مطالعه و بررسی پژوهش های پیشین در داخل و خارج کشور پرداخته میشود: محمد داودی و دادمرزی(١٣٩٧) پژوهشی را با عنوان «ارتباط بین استقرار مدیریت دانش و توانمندسازی با عملکرد شغلی کارکنان » انجام دادند.
نتایج این مطالعه نشان داد که بین تمام مؤلفه های مدیریت دانش با عملکرد شغلی رابطه معنیداری وجود دارد.
روش پژوهش حاضر با جهت گیری بررسی و تحلیل رابطه بین مدیریت دانش با توسعه حرفه ای و عملکرد شغلی کارکنان در دانشگاه ایلام طرح ریزی شده است .
برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف استفاده شد و نتایج آن برای متغیر مدیریت دانش ٠/٠٨٤، برای متغیر توسعه حرفه ای کارکنان ٠/٠٦٥ و برای متغیر عملکرد شغلی ٠/٠٩٢ به دست آمد و چون مقدار sig به دست آمده برای هر سه متغیر، بالای ٠/٠٥ است ، نشان از نرمال بودن توزیع داده های متغیرهای تحقیق دارد.
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه مدیریت دانش با توسعه حرفه ای و عملکرد شغلی کارکنان است که در دانشگاه ایلام مورد بررسی قرار گرفت .