Abstract:
مطالعۀ حاضر، هماهنگی همخوانی را در دو گروه کودکان فارسیزبان با رشد واجی عادی و با اختلال واجی غیرعضوی در چارچوب نظریه بهینگی بررسی و مقایسه کردهاست. بهاینمنظور، دادههای زبانی به کمک آزمونی به نام آزمون «نامگذاریتصویر» جمعآوریشد. این آزمون دارای 132 تصویر است که میتواند به تولید 132 واژه توسط آزمونشونده منجر شود. تصاویر این آزمون به پنج کودک با رشد واجی عادی و پنج کودک بااختلال واجی غیرعضوی ارائه شد که منجر به تولید 660 واژه توسط کودکان عادی و 654 واژه توسط کودکان بااختلال شد. هر بررسی دادهها، شباهتها و تفاوتهایی را در الگوی هماهنگی جایگاه تولید و جهت هماهنگی در دو گروه عادی و دارای اختلال را نشان میدهد. همچنین، تفاوتهای ملاحظهشده در هماهنگی جایگاه تولید بین کودکان عادی فارسیزبان و کودکانی که زبانهای دیگر را یادمیگیرند، تردیدهایی را در ادعای "جهانیبودن هماهنگی تیغهایها با پسزبانیها" ایجاد کردهاست. علاوهبراین، بررسی یافتههای این پژوهش در نظریۀ بهینگی نشان دادهاست که محدودیتهای هماهنگی مشاهدهشده در زبانهای دیگر، در زبان فارسی نیز وجوددارند، اما گاهی این محدودیتها دارای رتبهبندی متفاوتی هستند.
This paper aims to examine place and manner harmony in children with typical and atypical phonological development who are acquiring Farsi and to compare the findings from this study with the findings from some similar studies on harmony in other languages. To collect data, 5 children with typical phonological development (ages: 2;8 to 4) and 5 children diagnosed with functional (non-organic) phonological disorder (age: 4;5 to 5;9) were tested through a task, namely Naming-picture task. During this task, children should have produced 132 different names elicited by 132 pictures of items generally encountered in children’s daily life, such as foods, animals and things. The data was complemented by a 15-30 minutes free recording of children’s spontaneous speech. The primary examination of the data indicated some similarities and differences in harmony patterns in PD and TD children. Both groups indicated a large number of manner harmony plus a small number of place harmony. However, the two groups displayed differences in the types of place and manner harmony. Moreover, the comparison of the results of this study with the results from similar studies on children acquiring other languages has demonstrated some significant differences. Contrary to the findings from many earlier studies that have indicated the assimilation of coronals to dorsals in place harmony (Smith, 1973, Stoel–Gammon and Stemberger, 1994; Fikkert, and Levelt, 2003; Gerlach, 2010), this study has indicated the assimilation of dorsals to coronals and labials. Consideration of the findings of this study in Optimality Theory (OT) framework (Prince & Smolensky, 1993; McCarthy & Prince, 1994/1995) has indicated that the constraints related to harmony process which are observed in other languages are also present in Farsi; however, their ranking is normally different in children acquiring Farsi. Furthermore, the findings of this study creates doubts in the universality of the ranking PARSEDOR >> PARSECOR claimed by Goad (1997) and the cross-linguistic dominancy of dorsals over coronals in place harmony (Kiparsky, 1994). Eventually, considering the findings related to manner harmony in Farsi-speaking children with typical and protracted phonological development has led to this conclusion that perceptual factors can also trigger harmony process when articulatory limitations are lessened or removed.
Machine summary:
همچنین ، تفاوت های ملاحظه شده در هماهنگی جایگاه تولید بین کودکان عادی فارسیزبان و کودکانی که زبان های دیگر را یادمیگیرند، تردیدهایی را در ادعای "جهانی بودن هماهنگی تیغه ایها با پس زبانیها" ایجاد کرده است .
علاوه براین ، بررسی یافته های این پژوهش در نظریۀ بهینگی نشان داده است که محدودیت های هماهنگی مشاهده شده در زبان های دیگر، در زبان فارسی نیز وجوددارند، اما گاهی این محدودیت ها دارای رتبه بندی متفاوتی هستند.
داده های زبان فرانسه از تولید کلارا (٠;١-٧;٢) و داده های زبان انگلیسی ١- نظریۀ عدم تعیین مشخصات واجی (Underspecification theory) ادعا میکند که واج های نشان دار مانند همخوان های پسین و لبی در زیرساخت مشخص شده اند، درحالی که واج های بینشان ، مانند تیغه ایها در زیرساخت مشخص نشده اند.
٤- یافته ها ٤-١- هماهنگی جایگاه تولید داده های به دست آمده از آزمون نام گذاری تصویر از دو گروه عادی و بااختلال واجی مورد بررسی قرار گرفت و خطاهای ناشی از هماهنگی همخوان ها از سایر بخش ها جدا شد.
بررسی دقیق داده های حاصل از این تحقیق نشان میدهد که عامل و هدف هماهنگی همخوانی در کودکان با رشد واجی عادی که زبان فارسی را یاد میگیرند تاحدی متفاوت از کودکانی است که زبان های دیگر را فرامیگیرند.
The acquisition of consonant feature sequences: Harmony, metathesis and deletion patterns in phonological development.
“Consonant harmony in child language: An optimality theoretic account”.
The acquisition of phonology: A case study, New York: Cambridge University Press.
Universals of human language 2: Phonology.