Abstract:
در این مقاله که با هدف بررسی زمینههای شکلگیری مطالعات تطبیقی نوشته شده، مطالعات تطبیقی در ارتباط با فرایند و جریان تاریخی شرقشناسی مورد بررسی قرار گرفته است. موضوع مطالعات تطبیقی در طی سالهای گذشته و دستکم یک دههاخیر با انتشار مجلات و نشریات تخصصی گسترش بسیاری داشته است، لیکن این موضوع از چند جهت قابل بحث و بررسی، و نیازمند بازخوانی انتقادی است. برخی از رشتههای دانشگاهی جدید نیز با رویکرد و تأکید بر مطالعات تطبیقی شکل گرفتهاند؛ مانند «تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر اسلامی» که از جمله رشتههای پرمسئله و مبهم فعلی است، و البته «ادبیات تطبیقی» که میتوان گفت زمینه اصلی آشنایی ما با موضوع مطالعات تطبیقی بوده است. با این حال، این مفهوم تخصصی عموماً در منابع درسی «روش تحقیق» بهعنوان گونهای از روشهای تحقیق، مورد استفاده نظری قرار میگیرد و این در حالی است که تاریخ پیدایش این مفهوم نشان میدهد مطالعات تطبیقی در ابتدا نوعی رویکرد و شیوه مواجهه با دیگری از سوی سوژه غربی بوده است؛ نه یک روش را یا یک رشته دانشگاهی. بر این اساس، درک فلسفه مطالعات تطبیقی و نظریههای مرتبط با آن و استفاده از آن در حوزههای ادبیات و هنر، ابتدا نیازمند آگاهی از ریشهها و زمینههای شکلگیری آن است.
Aimed at studying the backgrounds of comparative studies, the present paper focuses on comparative studies in relation to the historical development of Orientalism. Comparative studies particularly expanded over the past decade throughspecialist publications. However, this topic can be discussed and reviewed in several respects and it requires critical revisions as well. Moreover, it deserves a critical re-reading in many respects. There are new academic disciplines based on comparative studies, including analytical and comparative histories of Islamic art –currently problematic and ambiguous disciplines– and of course comparative literature, which can be considered as the formative ground for comparative studies. Nonetheless, this specialismis considered in mainstream research methodology as a research method, whereas the history of its emergence shows that comparative studies have initially been a method of encountering chr('39')the otherchr('39') from the viewpoint of the Western subject, and not a method or an academic discipline. Accordingly, understanding the philosophy ofcomparative studies and its related theories, and applying them in literature and art, requires first and foremost a knowledge of the origins and contexts of its formation.