Abstract:
سئوالی که در این تحقیق در پی پاسخ به آن هستیم این است که شاخصههای ارزیابی کارآمدی سیاسی بر مبنای نصوص اسلامی در نظام برآمده از اندیشه ولایت فقیه چیست؟ در همین راستا با توجه به روش تحقیق اسنادی-کتابخانهای و همچنین با معیار قراردادن نظریه ترکیبی (با محوریت انجام تکلیف) که از نظریات موجود در باب سنجش کارآمدی دولتهاست، به این نتیجه رسیدیم که سنجش کارآمدی بر مبنای نصوص اسلامی نشان میدهد کارآمدی سیاسی در گرو پایبندی فکری و عملی به تعالیم اسلامی است و خدا باوری و حق محوری روح حاکم بر سیاست دینی در اسلام و اندیشه حکومت ولایت فقیه است. لذا برای کارگزاران و مجریان حکومت اسلامی کمبودی در تولید نرم افزارهای کارآمدی و حرکت در مسیر نظام حاکم براساس آموزههای دینی نیست تا نیازمند وامگیری از مبانی اندیشهای بیگانه باشد. چراکه شاخص و میزان در کارآمدی سیاسی دولت اسلامی تابعی است از میزان پایندی اعتقادی و عملی به تکالیف الهی و ارتقاء سطح کارآمدی آن نیز، در پاسخگویی به نیازهای جامعه است، بنابراین به مقتضای مبانی جهانشناختی و معرفتشناختی اسلام، نه خدامحوری و آخرتگرایی در تضاد با آبادانی دنیا است و نه آبادانی دنیا مانع از سعادتمندی اخروی و کارآمدی است. در نتیجه تدبیر درست دنیا میتواند در راستای اهداف اخروی هم باشد.
Machine summary:
نظام برآمده از انديشه ولايت فقيه نيز از اين قاعده متثني نبوده واز آنجاييکه شاخص هاي کارآمدي درآن با منطقي متفاوت از منطق نظام هاي سياسي غيرديني مورد ارزيابي قرار مي گيرند در واقع برآمده از نصوص اسلامي و انديشه ديني مي باشد لذا به طور کلي شاخصه ها و مکانيسم هاي ارزيابي کارآمدي بر مبناي نصوص اسلامي براساس اولويت آنها با توجه به صراحت آيات و روايات به قراري است که در ذيل مي آيد.
بدين وسيله حيات و زندگي اين مفهوم از سر گرفته شد و ارزش فوق العاده اي يافت و از اين رو علي عليه السلام آن را از جود و بخشش برتر مي داند١؛ زيرا از نظر آن حضرت ١ کراجکي ، ابوالفتح ، معدن الجواهر، قم ، مهراستوار، ١٣٩٤ق ، چاپ دوم ، ص ٢١ و هيثمي ٢ نهج البلاغه ، ترجمه محمد دشتي ، چ هفدهم ، قم ، مؤسسه تحقيقاتي اميرالمؤمنين ١٣٨٢، خطبه ٩٤، ص ١٢٤.
(بقره : ١٢٦) خداوند نعمت امنيت را از اساسي ترين نياز فطري انسان ها ١ عميد زنجاني عباسعلي ، مباني انديشه سياسي اسلام ،ص ٢٩ ٢ علامه طباطبائي، تفسير الميزان ، ج ١٥، ترجمه سيدمحمدباقر همداني، ص ٢٠٩٫ دانسته ، مهم ترين خواسته پيامبر خود حضرت ابراهيم (عليه السلام ) را هنگام بنا نهادن کعبه اين گونه ياد کرده است .