Abstract:
در بخشهای مختلف عهد جدید و نیز در متون پهلوی شواهد فراوانی درباره رنج وجود دارد. در خلال روایات موجود و نیز پاسخی که این ادیان برای رنج واردشده به مقدسان و مردمان عادی میدهند میتوان به حکمت وجودی رنج در مسیحیت و زردشتی پی برد. این پژوهش در نظر دارد با کنار هم قراردادن شواهدِ متنی در باب مفهومی واحد (رنج)، با تکیه بر ادبیات پهلوی و عهد جدید، جایگاه این انگاره را در دین مسیحیت و زردشتی تبیین و با هم مقایسه کند. به نظر میرسد زردشتیان به دلیل ثنویتانگاری دلیل وجودی رنج در زندگی را مشخص کردهاند و آن را از ناحیه اهریمن میدانند و به تبع آن رویکرد باورمندان این دین نیز معلوم است، در حالی که در مسیحیت رنج در زندگی لازمه مؤمنشدن است و ما با مفهوم «رنج مقدس» یا همان رنج واردشده از طرف خدا مواجهیم.
There is ample evidence of suffering in various parts of the New Testament as well as in Pahlavi texts. Through the existing narrations and also the answer that these religions give to the saints and ordinary people for their suffering, one can understand the existential wisdom of suffering in Christianity and Zoroastrianism. Putting together textual evidence about a single concept namely suffering, this study intends to explain and compare the position of this idea in Christianity and Zoroastrianism based on Pahlavi literature and the New Testament. It seems that Zoroastrians, due to their dualism, have identified the reason for the existence of suffering in life and consider it to be on the part of the devil, and consequently the approach of the believers of this religion is also well-known. However, according to Christianity, suffering in life is necessary to become a believer, and we are confronted with the concept of "holy suffering" or the suffering inflicted by God.
Machine summary:
به نظر مي رسد زردشتيان بـه دليـل ثنويت انگـاري دليل وجودي رنج در زندگي را مشخص کرده اند و آن را از ناحيه اهريمن ميدانند و بـه تبع آن رويکرد باورمندان اين دين نيز معلوم است ، در حـالي کـه در مسـيحيت رنـج در زندگي لازمه مؤمن شدن است و ما با مفهوم «رنج مقدس » يا همـان رنـج واردشـده از طرف خدا مواجهيم .
آيا مفهوم «رنج مقدس » کـه بـه نظـر مـيرسـد در ميـان مسـيحيان رايـج اسـت در زردشتيگري جايگاهي دارد يا خير؟ ديدگاه مسيحيت درباره رنج براي درک مفهوم «رنج » در باور مسيحيت ، اين مقاله مرجع خود را عهد جديـد قـرار داده است .
شواهد موجود در متون پهلوي دربارة رنج را ميتوان به بخش هـاي ذيـل تقسيم کرد: رنج ازآغازآفرينش در بندهش ٦ آمده است هنگامي که اهريمن به از کارافتادگي خود و ديوان پي ميبرد و سه هزار سال به خواب ميرود، جهي ٧ در پايان سه هزار سال بـه ايـن وعـده ، اهـريمن را بيدار ميکند که چنان درد بر مرد پرهيزکار وارد کنم که به سبب کردار مـن زنـدگي نيابـد (فرنبغ دادگي، ١٣٦٩: ٥١) و اهريمن پس از اينکه بيدار شد آز و نياز و درد و بيماري و هوس را بر تن گيومرث ٨ آورد (همان : ٥٢)؛ و چنين است که رنج بر يکايک آفريـدگان اورمـزدي وارد ميشود و اين فقط شامل انسان نيست بلکه حيوانات ، گياهـان ، آسـمان ، زمـين و آب نيز از اين موضوع در امان نيستند (نک .