Abstract:
اهداف: وضعیت تحصیلی مطلوب یکی از ابعاد مهم زندگی دانشجویان بهعنوان آیندهسازان کشور است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سبک زندگی اسلامی با خودکارآمدی تحصیلی و تابآوری تحصیلی در دانشجویان بود.
مواد و روشها: در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، ۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی کرج در سال ۹۸-۱۳۹۷ با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه سبک زندگی اسلامی کاویانی، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن و پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئلز بودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان با کمک نرمافزار آماری SPSS ۲۲ انجام شد.
یافتهها: سبک زندگی اسلامی همبستگی معنیداری با خودکارآمدی تحصیلی و تابآوری تحصیلی دانشجویان داشت (۰/۰۱p). از بین مولفههای سبک زندگی اسلامی، مولفههای باورها، خانواده و سلامت در مجموع ۱۹% تغییرات خودکارآمدی تحصیلی را پیشبینی کردند. همچنین ۳۲% واریانس متغیر تابآوری تحصیلی توسط مولفههای باورها، خانواده، سلامت، تفکر و علم و امنیت تبیین شد (۰/۰۱p).
نتیجهگیری: سبک زندگی اسلامی میتواند موجب بهبود خودکارآمدی تحصیلی و تابآوری تحصیلی در دانشجویان شود.
Aims: Favorable educational status is one of the important aspects of studentschr('39') lives as future builders of the country. The aim of this study was to determine the relationship between Islamic lifestyle with educational self-efficacy and educational resilience in university students.
Materials & Methods: In this descriptive-correlational study, 200 students of the faculty of psychology in the Islamic Azad University of Karaj in the educational year of 2018-2019 were selected by simple random sampling method. Instruments for gathering data were Islamic lifestyle questionnaire, educational self-efficacy questionnaire and, educational resilience questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and simultaneous regression analysis by SPSS 22 software.
Findings: There was a significant relationship between Islamic lifestyle with educational self-efficacy and educational resilience in university students (p
Conclusion: Islamic lifestyle can improve educational self-efficacy and educational resilience in university students.