Abstract:
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسهی خودپنداره در رویا و خود واقعی در سبکهای هویتی مختلف در بین دانشآموزان دختر است.
روش: پژوهش حاضر شامل دو بخش بود. در بخش نخست متغیر هویت و خودپنداره بهصورت زمینهیابی و از طریق پرسشنامههای سبک هویت برزونسکی و خودپنداره راجرز و بخش رویا از طریق تحلیل محتوا و فرم رویای اخیر دامهاف مورد بررسی قرار گرفت. گروه نمونه با توجه به متغیرها و ماهیت پژوهش 180 دانشآموز دختر است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند. برای تجزیهوتحلیل دادههای بخش اول از روشهای تحلیل واریانس یکراهه و بخش دوم از سیستم Hull / Vn-Dy-Ksl استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که ویژگی خودمنفینگری خودپنداره رویا در سبکهای اطلاعاتی و سردرگم هویت، هر دو در سطح 01/ 0 =P معنیدار است، اما در سایر ویژگیهای خودپنداره بین سبکهای هویتی مختلف تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین تفاوت معناداری بین خود واقعی در سبکهای مختلف وجود ندارد.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش بیانکننده اهمیت تصور فرد از مفهوم خود در شکلگیری هویت بوده و دارای کاربردهای نظری و کاربردی را درزمینهی مفهوم خود و هویت است.
Introduction: The purpose of this study is analysis and comparison of self-concept in dream and actual self in different identity styles among female high school students. Method: The study consists of two parts. The identity and self-concept data were gathered through surveys. In this regard, the Berzonsky Identity Style and Rogers Self-concept questionnaires have been used along with analysis of dream through content analysis and recent form (last dream form), examined by Damhaf. A total of 180 sample female high school students has been selected by multi stage cluster sampling. Collected data and essential information were analyzed using qualitative and inferential statistics methods. To examine the hypothesis of independent T and ANOVA, inferential statistics were used, while Hull / VnDyKsl system has been applied to study the last dream form. Results: The findings indicated that among self-concept in dream traits, self negatively characteristic in both informative and diffuse / avoidant identity styles was significant (p= 0/01). But there was no significant difference in other self-concept among different identity styles. Conclusion: The results showed importance of self-concept in formation of identity and had theoretical and practical applications in the field of self-concept and identity.
Machine summary:
com ١ کارشناسي ارشد روان شناسي عمومي دانشگاه پيام نور Analysis and Comparison of Self–concept in Dream and Actual Self in Different Identity Styles Sheikhi, Z.
Abstract: Introduction: The purpose of this study is analysis and comparison of self-concept in dream and actual self in different identity styles among female high school students.
افراد با سبک هويت سردرگم - اجتنابي ، تعلل و درنگ مي کنند و تا حد امکان سعي در اجتناب از پرداختن به موضوع هاي هويت و تصميم گيري دارند (برزونسکي و کاک ، ٢٠٠٥ بـه نقـل از کرماني مامازندي ، محمدي فر، ١٣٩٤) مازندراني (١٣٩٠)، در طي پژوهش خود در مورد تحليل محتواي رؤياهاي دانشجويان و مقايسه آن ها بين دختران و پسران به نتايج شايان ذکري رسيده است که ما فقط بـه مبحـث خودپنـداره آن اشاره مي کنيم : در پژوهش حاضر، شاخص خودمنفي نگري در رؤياهاي پسران ايرانـي در مقايـسه بـا پسران آمريکايي تفاوتي ندارد.
ابزار الف ) پرسش نامه سبک هويت SIS: پرسشنامه سبک هويت (برزونسکي ، ١٩٩٢ الف ) يک مقياس ٤٠ سؤالي است که ١١ سؤال آن مربوط به مقياس اطلاعاتي ٩ سؤال آن مربوط به مقيـاس 1 Grey 2 Kalsched 3 Yamanaka 4 Morita 5 Matsumoto هنجاري و ١٠ سؤال آن مربـوط به مقياس سردرگم يا اجتنابي و ١٠ سؤال ديگر مربوط بـه مقيـاس تعهد است که براي تحليل ثانويه استفاده شده و يک سبک هويتي محسوب نمي شـود.