Abstract:
امروزهصنعت گردشگری با استفاده از فنآوری توانسته است نوع جدیدی از گردشگری، به نام «گردشگری مجازی» را خلق کند. این فنآوری بستری را برای حضور افراد در سرزمین دیجیتالی فراهم کرده است که مشاهده هرگونه اطلاعات صوتی، تصویری و متنی از دنیای واقعی را میسر میسازد. شواهد و قرائن نشان میدهد که این امکان، اثرات قابلتأملی بر روی رفاه ذهنی افراد بر جای میگذارد. بر این اساس هدفِ اصلی این مقاله بررسی و تحلیل تأثیر گردشگری مجازی بر رفاه ذهنی با استفاده از تئوری «سیستم انگیزشی لذت» در نظر گرفته شد. اطلاعات موردنیاز برای تحلیل این اثرات با استفاده از روش پیمایش در بازه زمانی دی تا پایان بهمنماه 98 استخراجشده است. جامعه آماری این تحقیق به دلیل نامشخص بودن تعداد گردشگران خارجی، نامحدود در نظر گرفته شد و برای تعیین نمونهآماری نیزاز فرمول کوکران استفاده و به کمک نمونهگیری در دسترس، تعداد 384 نفر از بین گردشگران اروپایی انتخاب شدند. تحلیل دادههای گردآوری شده به کمک نرمافزار SPSS23 و آموس انجام شد و یافتههای تحقیق نشان داد کهسهولت درک شده، سودمندی درک شده و لذت درک شده بر رضایت از زندگی، کیفیت زندگی، شادکامی و سلامت روان بهواسطه غرقگی، تأثیر مثبت و معناداری دارند.
Today, the tourism industry has succeeded to create a new type of tourism, called "virtual tourism" by using technology. This technology has provided a platform for people to be present in the digital world, allowing them to view any audio, visual and textual information from the real world. Evidences show that this possibility has significant effects on one's mental well-being. Accordingly, the main purpose of this paper is to investigate and analyze the impact of virtual tourism on mental well-being by using the pleasure motivation system theory. In order to have an access to the needed information for analyzing these effects, we have extracted the data in the period of December to the end of January 2020 by using the survey method. The statistical population of this study was considered unlimited due to the unknown number of foreign tourists. Cochran formula was used to determine the statistical sample and with the help of available sampling, 384 European tourists were selected. Data analysis was performed using SPSS23 and AMOS software. The findings showed that perceived ease, perceived usefulness and perceived enjoyment had a significant positive effect on life satisfaction, quality of life, happiness and mental health through flow.
Machine summary:
Technology adoption model توسط کاربران گردشگری مجازی به عنوان مقدمه ای برای قرار گرفتن آنها در وضعیت غرقگی محسوب می شود که این عامل منجر به رفاه روانی آنها، هنگام تعامل با این فن آوری و استفاده مداوم از گردشگری مجازی میشود که نتیجه این امر میتواند، باعث ازدیاد تعداد گردشگران واقعی شود.
Lattimore ازآنجاکه گردشگری مجازی به نسبت گردشگری واقعی از نظر دسترسی راحت تر و ازلحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است و همچنین فاقد محدودیت های زمانی و مکانی نیز می باشد، کاربران هنگام تعامل با آن احساس لذت میکنند که این امر می تواند موجب رفاه روانی و استفاده مداوم آنان از این نوع گردشگری باشد (٢٠١٨ ,Tussyadiah et al ;٢٠١٩ ,Singleton ;٢٠١٩ ,Hall &Kim ).
از نظر پژوهشگران خصوصیاتی نظیر سهولت ، سودمندی و لذت درک شده از یک فن آوری، لازمه قرار گرفتن فرد در وضعیت غرقگی محسوب میشوند و زمانی که یک فن آوری این قابلیت ها را دارا باشد، مانند آنچه در تلفن های همراه شاهد آن هستیم ، از سوی افراد موردپذیرش قرار می گیرد (٢٠١٩ ,Choi &Lee, Kim, ).
در واقع سهولت ، سودمندی و لذت درک شده توسط کاربران گردشگری مجازی به عنوان مقدمه ای برای قرار گرفتن آن ها در وضعیت غرقگی محسوب میشود که این عامل ، منجر به رفاه ذهنی آن ها هنگام استفاده از این فن آوری میشود (٢٠١٩ ,Hall &Kim ).