Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی کسبوکارهای روستایی بر مبنای دو رویکرد برندسازی و چرخۀ عمر پرداخته است تا راهی برای فعال کردن کسبوکارها جهت افزایش بهرهوری و دستیابی به توان رقابتی باشد. این مقاله از نوع توصیفی – تحلیلی مبتنی بر روشهای احتمالی و هدفمند در نمونهبرداری و جمعآوری دادههاست. جهت تجزیهوتحلیل دادهها نیز از مجموع نمرات میانگین، انحراف معیار، تکنیک وزندهی جمع رتبهای، تصمیمگیری چند شاخصۀ ارس (ARAS) وآزمون T تک نمونهای استفادهشده است. جامعۀ آماری تحقیق را 220 نفر از استادان دانشگاههای استانگلستان، کارشناسان اداراتدولتی، مدیران روستایی شامل؛ بخشداران، نمایندگان شوراهایبخش، دهیاران و صاحبان مشاغل تشکیل دادهاند. جمعآوری دادهها از نمونهها نیز از طریق پرسشنامههای محقق ساخته انجامگرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که از میان شاخصهای تبیینکننده محصولات برند در سطح مناطق روستایی، شاخص رضایتمندی با وزن 095/0 در رتبه اول، انطباقپذیری با وزن 091/0 در رتبه دوم، کیفیتگرایی با وزن 086/0 و ارزشمندی با وزن 081/0 در رتبههای بعدی قرارگرفتهاند. همچنین از میان کسبوکارها و محصولات رایج منطقه؛ زراعت پنبه با ضریب 971/0 در اولویت اول، قالیبافی با ضریب 966/0 در اولویت دوم، غذاهای سنتی با ضریب 952/0 در اولویت سوم، پرورش اسب ترکمن با ضریب 943/0 در اولویت چهارم و اقامتگاههای بومگردی با ضریب 924/0 در رتبه پنجم جهت برنامهریزی برندسازی محصولات و خدمات قرار داشتهاند. در نهایت نتایج حاصل از بررسی چرخۀ عمر کسبوکارهای با قابلیت برندسازی با مقایسه میانگین وضع موجود و میانگین پیشبینیشده جهت رشد و توسعه کسبوکارها (T-value=3) نشان میدهد که کسبوکارهای موردبررسی در مرحلهای پایینتر از رشد و توسعه خود یعنی در مرحله درگیری قرار دارند.
Machine summary:
جدول ٣: شاخص هاي تبيين کننده کسب وکارهاي برند (رجوع شود به تصویر صفحه) امکان پذيري پشتيباني از تداعيات ذهني مطلوب مشتريان و متقاعد کردن آن ها نسبت به واقعيت هاي محصول يا فعاليت ) کيفيت تضمين کيفيت براي مشتري يا درجه اي که محصول عاري از کاستي باشد در اين صورت ضمن برآوردن نيازهاي (رجوع شود به تصویر صفحه) در گام دوم با شناسايي محصولات و خدماتي که عمده کسب وکارهاي روستاهاي منطقه را تحت پوشش قرار ميدهد، ماتريس تصميم تشکيل و با بهره گيري از نظرات اساتيد دانشگاه ها، کارشناسان و مديران روستايي به تعداد٥٠ نفر، نسبت به ارزيابي و رتبه بندي وضعيت محصولات و خدمات ، بر اساس شاخص هاي منتخب در يک طيف ٥گزينه اي با استفاده از تکنيک ارس (ARAS) ١مبتني بر گام هاي زير اقدام گرديد.
برندسازي در واقع تعريف جديدي از شيوه هاي انجام کسب وکارهاي روستايي ميباشد که نوآوري،ريسک پذيري و عملکردهاي بيش فعالانه از ويژگيهاي آن است و نقش پايه - اي آن به عنوان يک مؤلفۀ محوري در بازاريابي هم به لحاظ تئوريکي تبيين شده و هم مطالعات تجربي آن را به اثبات رسانده است (٢٠٠٩,Terzi etal ؛٢٠٠٥ , Krake؛ فضلي،٢٠١٤) چنين مطالعاتي اين موضوع را مطرح نموده اند که برندها به جهت تضمين کيفيت و ايمني محصولات ، توسعه مشاغل ، صادرات و تنوع بخشي به الگوهاي اقتصادي موردتوجه مصرف کنندگان ميباشند.
بر اين اساس اين مقاله با هدف ارائه چارچوبي جهت برندسازي کسب وکارهاي روستايي وچرخۀعمر اين نوع کسب وکارها در يک مدل چهار مرحله - اي(شروع ، درگيري، رشد و ثبات ) انجام شده است تا درک درستي از واقعيات حاکم بر فضاها و فعاليت - هاي توليدي در منطقه ترکمن صحرا ارائه شود.