Abstract:
پژوهش حاضر به منظوربازتاب نقش واهمیت محیط یادگیری بر جامعه پذیری حرفهای دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی انجام گردیده است. این مطالعه یک پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی است که دادههای آن ازطریق پرسش نامه جمع آوری شده است. زمان انجام پژوهش سال 1399 است. نمونه آماری پژوهش شامل 505 نفرازدانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد دکتری) رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشوراست که با استفاده از روش نمونهگیری غیر احتمالی نمونه در دسترس انجام گردیده است. برای آزمون فرضیهها، از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری استفاده گردیده است. نتایج آزمون فرضیهها نشان میدهد محیط یادگیری سازنده گرا بر راهبردهای شناختی و انگیزشی تاثیرمعنادارومثبت دارد. اما این رابطه بین محیط یادگیری سازنده گرا و جامعه پذیری حرفهای دانشجویان حسابداری معنا دارنیست. هم چنین راهبردهای شناختی برجامعه پذیری حرفهای دانشجویان حسابداری تاثیر معنادار و مثبت دارد. درصورتی که راهبردهای انگیزشی برجامعه پذیری حرفهای دانشجویان حسابداری تاثیر معنادار ندارد. نتایج این پژوهش میتواند برای سیاست گذاران و قانون گذاران آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی درراستای تدوین برنامههای آموزشی که منجر به آگاهی بیشترفارغ التحصیلان دانشگاهی نسبت به مسائل قانونی، حرفهای، صنعت ودرنهایت رفع نیازهای حرفهای آنان گردد، مفید و سودمند باشد.
In this paper the effect of learning environment on the professional socialization of graduate students of accounting at the Islamic Azad University have been studied. This study is a descriptive correlational study whose data were collected through a questionnaire. The time of conducting the research is 2020. The statistical sample of the study includes 505 graduate students (Masters – PhD) in Accounting of Islamic Azad University across the country, which has been done using the probabilistic sampling method available. To test the hypotheses, the structural equation modeling technique has been used. The results of hypothesis testing show that constructive learning environment has a positive effect on cognitive and motivational strategies .But this relationship between a constructive learning environment and the professional socialization of accounting students does not make sense. Also, the cognitive strategies of the professional sociability of accounting students have a significant and positive effect. While the motivational strategies of the professional sociability of accounting students do not have a significant effect. The results of this study can be useful and beneficial for policy makers and legislators of higher education in Islamic Azad University in order to develop educational programs that lead to greater awareness of university graduates about legal, professional, industry and ultimately meet their professional needs.
Machine summary:
تاثیر محیط یادگیری، راهبردهای شناختی و انگیزشی بر جامعه پذیری حرفهای (مطالعه موردی: دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی)محمد مهدي حميدي زاده ١ فريدون اوحدي *٢ اعظم شکري تاريخ دريافت :٩٩/٠٦/٢٧ تاريخ پذيرش : ٩٩/٠٨/٠٤ چکيده پژوهش حاضر به منظوربازتاب نقش واهميت محيط يادگيري بر جامعه پذيري حرفه اي دانشجويان دوره هاي تحصيلات تکميلي رشته حسابداري دانشگاه آزاد اسلامي انجام گرديده است .
با توجه به آنچه بيان شد، اين پژوهش ، اين موضوع را که دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان يک محيط يادگيري برجامعه پذيري حرفه اي وراهبردهاي شناختي وانگيزشي دانشجويان دوره هاي تحصيلات تکميلي رشته حسابداري چه نقشي ايفا مي کند؟ وهم چنين راهبردهاي شناختي وانگيزشي دانشجويان مذکور بر جامعه پذيري آنان چه تاثيري دارد را مورد بررسي قرار مي دهد.
جدول شماره ١ - تعدادپاسخ دهندگان پرسش نامه به تفکيک مناطق هفده گانه (به تصویر صفحه مراجعه شود) اين پژوهش شامل متغير هاي محيط يادگيري سازنده گرا، جامعه پذيري حرفه اي دانشجويان حسابداري، راهبردهاي شناختي و راهبردهاي انگيزشي است .
جدول شماره ٧ - نتايج شاخص هاي برازش معادلات ساختاري عنوان شاخص مقدارمحاسبه شده مقدارمطلوب وضعيت (به تصویر صفحه مراجعه شود) ٦ - نتيجه گيري و پيشنهادات پژوهش حاضر تاثير محيط يادگيري سازنده گرا، راهبردهاي شناختي و انگيزشي بر جامعه پذيري حرفه اي دانشجويان حسابداري مقطع کارشناسي ارشد و دکتري را مورد بررسي قرار مي دهد.
نتايج پژوهش نشان مي دهد محيط يادگيري سازنده گرا و راهبردهاي انگيزشي تاثير معني داري بر جامعه پذيري حرفه اي دانشجويان حسابداري مذکور ندارد.
هم چنين شواهد اين پژوهش نشان مي دهد راهبردهاي شناختي دانشجويان حسابداري دانشگاه آزاد اسلامي در دوره هاي کارشناسي ارشد و دکتري، تاثير مثبت و معني داري بر جامعه پذيري حرفه آن ها دارد.