Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مهرورزی مادران بر مشکلات رفتاری کودکان دارای اختلالات یادگیری عصب روان شناختی/تحولی انجام گرفت. بدین منظور یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون و پیگیری با گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ مادران کودکان پیش دبستانی دارای اختلالات یادگیری عصب روان شناختی/تحولی شهرستان مبارکه در سال تحصیلی 593۱ 5931 بود. با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس 98 نفر از آنان انتخاب شد و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل )هر گروه 51 نفر( قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل چک لیست وارسی نشانه های ناتوانی های یادگیری کودکان پیش از دبستان استیل ) 0880 ( و پرسش نامۀ مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی شهیم و یوسفی 5910 ( بود. اعضای گروه آزمایش )مادران کودکان ( یک دورۀ آموزش 0 (
جلسه ای )هر هفته 0 جلسه، به مدت 38 دقیقه( دریافت کردند. آزمودنی های هر دو گروه، پیش از شروع آموزش، در پایان آموزش و 5 ماه پس از پایان دوره )در مرحلۀ پیگیری( به پرسش نامه ها پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس با نرم افزار spss21 استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر مهرورزی مادران بر مشکلات رفتاری 8/885( P< 09 ، DF= 5۱/003 ، F= ( کودکان پیش دبستانی دارای اختلالات عصب روان شناختی/تحولی تاثیر دارد. همچنین بر 8/ مولفه های مشکلات رفتاری )نقص توجه، ترس، رفتار اجتماعی(، ) 885 P< 5 ، DF= 08/01۱ ، F= ( نیز تاثیر معنی داری داشت.
درمجموع مشخص شد آموزش مبتنی بر مهرورزی مادران ممکن است روشی جدید و موثر در کاهش مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی دارای اختلالات عصب روان شناختی/تحّولی باشد؛ زیرا سلامت روانی والدین و کیفیت رابطۀ آنها در رفتار فرزندانشان تاثیر میگذارد.
This study examined the effectiveness of Mothers’ Compassion focused training on Behavioral problems in Theirs Preschool children with neuropsychological/ developmental learning disabilities. This study employed a semi-experimental method and used a pre-test, post-test, and follow up design with experimental and control group. The population consisted of all mothers of pre-school children with neuropsychological/developmental learning disabilities in Mobarakeh Township during academic year of 2016-2017. By using convenience sampling method, 30 of them were selected and randomly were divided in to two experimental groups and one control group (n=15). The tools of this study were the checklist of signs of learning disabilities in pre-school children (Steele, 2004) and the Preschool Children’s Behavioral Problems (Shahim & Yousefi, 1999). The experimental group (children’s mothers) received 8 sessions of intervention (two session per week for 90 minutes). The results indicated that the CFT is effective on the reduction of behavioral problems (F=16.489, DF=23, P