Abstract:
آنچه از بررسی آموزش رسمی و غیررسمی مسلم است تفاوت فاحش سهم این دو نوع یادگیری است. به طوری که تحقیقات مختلف نشان می دهند بیشترین سهم یادگیری معلمان از طریق روش های آموزش غیررسمی حاصل می شود. لذا، هدف از انجام دادن این پژوهش شناسایی و اولویت بندی روش های یادگیری غیررسمی معلمان دوره اول متوسطه است. به این منظور، با به کارگیری رویکرد روایتی و ابزار مصاحبه های واقعه محور، تجربه های ده نفر از معلمان شایسته دوره اول متوسطه در ارتباط با روش های یادگیری غیررسمی آنان شناسایی شده است . پس از کدگذاری سه مرحله ای، در مجموع هفت مقوله و 15 روش یادگیری برای معلمان دوره متوسطه شناسایی شد. به منظور اولویت بندی روش های یادگیری غیررسمی معلمان دوره متوسطه 356 پرسشنامه توزیع و جمع آوری شده است. نتایج آزمون فریدمن نشان می دهد روش های یادگیری تعامل با معلمان با تجربه و توانمند، یادگیری از طریق تعامل و گفت وگو با دوستان تخصصی خارج از مدرسه و منطقه، یادگیری از طریق طرح مسائل و مشکلات کاری در حلقه های علمی، یادگیری از طریق انجام تحقیق شخصی در خصوص مشکل پیش آمده در کلاس چهار روش یادگیری با اولویت بالاتر در بین معلمان دوره متوسطه است.
What is certain about formal and informal learning is a remarkable difference in the contribution of these two types of learning. So that different researches show that, the greatest share of teachers' learning is achieved through informal learning methods. Therefore, the purpose of this research is to identify the informal learning methods of Secondary school teachers. For this purpose, using event-driven approach to narration and interviews of experience in dozens of qualified teachers has been identified in relation to their informal learning methods.After three-step coding, a total of seven categories and 15 learning methods were identified for Secondary school teachers.In order to prioritize the informal learning methods of Secondary school teachers, 356 questionnaires have been distributed and collected. Friedman test results show learning methods for engaging with experienced and empowered teachers, learning through interaction and talking with specialist friends outside the school and the region, learning through problem solving in academic circles, learning Through conducting a personalized research on the problem in the class, four priority learning methods are among Secondary school teachers.
Machine summary:
لذا، هدف از انجام دادن اين پژوهش شناسايي و اولويت بندي روش هاي يادگيري غيررسمي معلمان دوره اول متوسطه است .
در بخش کمي اين پژوهش به منظور اولويت بندي روش هاي يادگيري غيررسمي با استفاده از روش نمونه گيري چند مرحله اي از بين کليه معلمان دوره اول متوسطه شهر تهران در نهايت ٣٥٦ معلم انتخاب و پرسشنامه اولويت بندي روش هاي يادگيري غيررسمي بين آنان توزيع و جمع آوري شده است .
بنابراين ، پرسش پژوهشي اين پژوهش به اين شرح است : روش هاي يادگيري غيررسمي معلمان دوره متوسطه کدامند و اولويت آن ها چگونه است ؟ 1 -Nawab ali 2 -Monty روش تحقيق اين مطالعه يک پژوهش آميخته از نوع اکتشافي متوالي است که در آن با استفاده از نظريه داده بنياد رويکرد روايتي براي جمع اوري داده ها استفاده شده است .
تيزلياز١ (٢٦)، ديد٢(٢٧)، الخفاجي ٣ (٢٨) ، يادگيري از طريق اقدام پژوهي، پانوني ٤(٢٩)، سوتاري 5 (٣٠)، کانينگهام ٦ (٣١) يادگيري از طريق سرگرمي، کلاتربوک ٧ (٣٢)، کريستين ٨ (٣٣)، هسو٩ (٣٤) يادگيري از طريق مربيگري، راينز١٠ (٣٥)، دان ١١(٣٦)، جوگان ١ (٣٧)، جون و کيم ٢ (٣٨) يادگيري از 1 - Tišliar 2 - Deed 3 - Alkhafaji 4 - Pannoni 5 - Suutari 6 - Cunningham 7 - Clutterbuck 8 - Christine 9 - Hsu 10 - Rynes 11 - Dunn طريق منتورينگ ، ايرات ٣ (٣٩)، نووژنينا و همکاران ٤ (٤٠)، مايلز ٥(٤١)، شواير٦ (٤٢) يادگيري از طريق شرکت در دوره هاي آموزشي را به عنوان مؤثرترين روش هاي يادگيري غيررسمي نام برده اند.