Abstract:
این مقاله با استفاده از روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم، دلالتهای آموزههای قرآنی برای فضای کسبوکار را احصا نموده است. روش تحقیق موضوعی علاوه بر آیه حاوی کلیدواژه، آیات پیرامونی آن را به عنوان واحد موضوعی مورد توجه قرار میدهد. برای بررسی مؤلفههای فضای کسب و کار از منظر قرآن کریم، کلیدواژههای «تجارت»، «بیع» و «شراء» برای مفهومیابی از آیات انتخاب شدهاند. برای دستهبندی مفاهیم، مدل کارکردی انتخاب شد. قرآن کریم علاوه بر دلالتهایی در مورد شاخصهای کسب و کار، فضای مطلوبی را حاکم بر این فضا ترسیم میکند. آمیختگی اغلب آیات مرتبط با مفاهیم کسب و کار در قرآن با مفاهیم عمیق توحیدی نشان میدهد، قرآن کریم محیط اقتصادی را به نحوی ترسیم میکند که در حالت ایدهآل منجر به گسترش و تعمیق توحید شده و در حالت حداقلی در تعارض با آن نباشد. تبیین کاربردی این گزارهها با استفاده از مدل کارکردی امکانپذیر است. مفاهیم دریافتی، ذیل چهار کارکرد اصلی «اخلاق کسب و کار»، «تسهیلگری»، «تنظیمگری» و «خط مشی گذاری» قابل تقسیمبندی است. اصل حاکم بر این کارکردها، «تراضی در تجارت» است. برای هر یک از این کارکردها، زیرنقشهایی تعیین شده است. هر یک از این زیرنقشها به مفاهیم مستند هستند که به طور مستقیم از آیات برداشت شدهاند. تحقق کارکردهای فوق در نظام کسب و کار ایدهآل باید به گونهای باشد که منجر به «بسط و تعمیق توحید در جامعه» و «افزایش آرامش انسان» شده و «ارتقای ارتباطات انسانی» و «کاهش فاصله طبقاتی» باشد.
This article, using a thematic research method in the Holy Quran, has enumerated the implications of Quranic teachings for the business environment .Thematic research method In addition to the verse containing the keyword, the surrounding verses consider it as a thematic unit .To examine the components of the business environment from the perspective of the Holy Quran, the keywords “تجارۀ” "trade"، "بیع" "sale"، and "شراء""partnership" have been selected to make sense of the selected verses. Functional model was chosen to categorize the concepts. The Holy Quran, in addition to indicating the of business indicators, paints a favorable perspective .The combination of most verses related to business concepts in the Qur'an with deep monotheistic concepts shows that the Holy Qur'an depicts the economic environment in a way that ideally leads to the expansion and deepening of monotheism and at least does not conflict with it. The practical explanation of these propositions is possible using the functional model. Received concepts can be divided into four main functions: "business ethics", "facilitation", "regulation" and "policy making". The principle governing these functions is "trade Consensus." For each of these functions, sub roles are specified. Each of these sub roles is based on documented concepts that are taken directly from the verses. The realization of the above functions in the ideal business system should be such that it leads to "the expansion and deepening of monotheism in society" and "increasing human tranquility" and "promote human communication" and "reduce social gap".