Abstract:
از کتاب «علم النّفس یا روانشناسی از لحاظ تربیت» دکتر علی اکبر سیاسی (۱۳۱۷)، به عنوان نخستین درس نامه دانشگاهی روان شناسی در ایران یاد می شود. در این مقاله تلاش شده است، با توجه به شیوه نامه نقد و بررسی کتب شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، این اثر مورد بررسی و نقد قرار گیرد. این اثر از بیشتر شاخص های ظاهری کتاب از جمله صفحه عنوان، دیباچه، فهرست مطالب، فهرست اصطلاحات، فهرست اسامی، و فهرست گراورها (عکس، شکل، جدول و نمودار)، برخوردار است. نبود مقدمه، هم در ابتدای کتاب و هم در ابتدای فصول، و عدم فهرست منابع در پایان کتاب، از چشمگیرترین کاستی های این اثر در بعد شکلی هستند. در بعد محتوایی، تناسب محتوای کتاب با سرفصل های فعلی روان شناسی عمومی، سازمان بندی فصول کتاب با توجه به مباحث علم النفس، توجه به روان شناسی تجربی، پیشگامی در برگردانی کلمات، توجه به تربیت کودکان و نوجوانان، بررسی نظریات مهم روان شناسی و نقد آنها، و توجه به منابع ایرانی، از نقاط قوت اثر است. در مقابل ضعف در ارجاع دهی منابع، و روزآمد نشدن چاپ های آخر کتاب، از چشمگیرترین کاستی های این اثر بشمار میآیند.
The book "Science of Mind or Psychology from the Standpoint of Edu-cation" by Ali Akbar Siassi (1938) is mentioned as the first academic textbook of psychology in Iran. In this article, an attempt has been made to review and critique this work according to the book review method of the Council for the Study of Humanities Texts. This work has most of the apparent indicators of the books, including the title page, preface, table of contents, list of terms, list of names, and list of gravures (photos, figures, tables, and diagrams). The lack of an introduction, both at the beginning of the book and at the beginning of the chapters, and the lack of a list of sources at the end of the book are among the most significant shortcomings of this work in the later form. In terms of content, the relevance of the book's content to the current topics of general psychology, the organization of the book's chapters according to the topics of the science of mind, attention to empirical psycho-logy, pioneering word retrieval, attention to educating children and adolescents, examining important theories of psychology and Criticism of them, and attention to Iranian sources, are among the strengths of the book. The weak-nesses in refe-rencing and not updating the latest editions of the book, are among the most significant shortcomings of this work.
Machine summary:
هـر چنـد روان شناسـي تحت عنوان «علم النّفس » بيش از هزار سال به عنوان يکي از شاخه هاي اصلي فلسفه در مراکـز علمـي ايران تدريس شده است (براهني، ١٣٧٠ و کاوياني، ١٣٨٠)، تنها پس از جنـگ جهـاني اول بـود کـه روان شناسي به عنوان يک مبحث آکادميک در برنامه هاي آموزش معلمان در ايران معرفي شد (ايمـن ، 1- Nolen-Hoeksema 2- Fredrickson 3- Loftus 4- Lutz 5- Schultz 6- academic discipline 7- Leipzig 8- Wilhelm Wundt 9- Hergenhahn 10- Henley ١٩٧٥، ١٩٧٧).
وجود نمونه هايي از نوآوري در اثر 1- interrater reliability معرفي کلي اثر چاپ نخست کتاب «علم النّفس يا روان شناسي از لحاظ تربيت » که در سال ١٣١٧ توسط چاپ خودکار به زيور طبع آراسته شد شامل ٢٧ فصل و ٤٨٢ صفحه است که فصول کتاب زير عنوان ٥ قسمت مقدمات ، ادراکات ، انفعالات ، افعال ، و زبان و شخصيت ، گروه بندي شده اند.
فصل دوم 16 کتاب علم النّفس سياسي نيز به معرفي سه روش اصلي پژوهش در روان شناسي (گودوين ، ٢٠١٠) يعني روش ذهني يا درون نگري، روش عيني يا مشاهده خارجي، و روش تجربي يا 1- Henri Delacroix 2- Georges Dumas 3- Henri Pieron 4- Fauconnet 5- Henri Wallon 6- Baron 7- Branscombe 8- Conte 9- Landy 10- Woolfolk 11- Mann 12- Burger 13- Kassin 14- Fein 15- Markus 16- Goodwin آزمايشگاهي، و بيان نقاط قوت و ضعف آنها ميپردازد.