Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تبیین معیارها و مؤلفههای شاگردپروری «بانو امین» براساس سیره و سخنان ایشان در سال 1399 است. رویکرد این پژوهش کیفی است و برای رسیدن به اهداف پژوهش از روش تحلیل و توصیف سیره، سخن و آثار این بانوی ایرانی بهره گرفته شده است. اطلاعات ازطریق نمونه گیری هدفمند و در سطح کدگذاری باز و مفهومی، احصاء و دستهبندی شده. براساس یافتههای تحقیق، مؤلفههای شاگردپروری بانو امین در دو بُعد علمی و اخلاقی طبقهبندی شده است. در بُعد علمی، مؤلفههایی همچون الگوی علمی، ایجاد روحیه علمی و انگیزه تحقیق و همچنین ایجاد نظام صحیح فکری و در بُعد اخلاقی، مؤلفههایی نظیر تبیین مسائل اخلاقی و معنوی، دعوت شاگردان به مبارزه با هوای نفس، تحریک ایمان و اعتقادات دینی متربیان، ایجاد تعادل بین مادیات و معنویات مطرح است. انجام این مؤلفهها از وظایفی است که یک استاد متعهد بر دوش دارد و بانو امین در هریک از این زمینه ها به بهترین وجه ممکن، عمل کرده است. نتیجه اینکه معرفی سبک زندگی، شیوه تربیتی و نوع فعالیت های ایشان می تواند راهنمای اساتید، معلمان و مادرانی باشد که در عرصه تعلیم و تربیت تأثیرگذار هستند.
The purpose of this study was to explain the criteria and components of " Ms Amin" internship based on her life and words in The year is 1399. The approach of this research is qualitative and to achieve the objectives of the research, the method of analysis and Biography, words and works of this Iranian Ms have been used. Information through targeted sampling and At the open and conceptual coding level, it is counted and classified. Based on the research findings, m components components Ms Amin's followers are classified into two scientific and moral dimensions. In the scientific dimension, components such as the scientific model, creating the scientific spirit and motivation for research, as well as creating the correct intellectual system and in the moral dimension, Components such as explaining moral and spiritual issues, inviting students to fight against the breath, stimulating faith and The religious beliefs of educators are to create a balance between materialism and spirituality. Doing these components is one of the tasks Which has a committed teacher and Ms. Amin has acted in the best possible way in each of these areas. Is. The result is that the introduction of their lifestyle, educational style and type of activities can guide professors, Be teachers and mothers who are influential in the field of education.
Machine summary:
هدف انجام این تحقیق آن است که با مطالعه و شناخت عوامل موفقیت و اثرگذاری بانو امین در امر شاگردپروری و تحلیل و ارائه آن به اساتید و معلمان نسل جدید، زمینه تربیت کامل شاگردان در دو بُعد علمی و اخلاقی، فراهم شود.
براریان مرزونی (1395) در مقاله «شخصیتشناسی زن با رویکرد تطبیقی در تفسیر مخزن العرفان و تسنیم»، در پی مقایسه شخصیتشناسی فردی و اجتماعی زن از دیدگاه بانو مجتهده امین و آیتالله جوادی آملی است تا به این مسئله پاسخ دهد که شخصیتشناسی زن با رویکرد تطبیقی در تفسیر مخزن العرفان و تسنیم چگونه است؟ باتوجه به پژوهشهای انجام شده و نیز بررسی سایر آثار موجود، چنین به نظر میرسد که اثر مستقل و مدونی که مؤلفههای علمی و اخلاقی بانو امین را درراستای شاگردپروری تبیین کند، انجام نشده و انجام چنین پژوهشی، در میان سایر پژوهشهای تربیتی لازم و ضروری است.
برایناساس، هدف از تحقیق حاضر تبیین مؤلفههای علمی و اخلاقی بانو امین در تربیت شاگردان و پاسخ دادن به این سؤال است که ایشان از چه روشهای تربیتی برای ارتقای علمی و اخلاقی شاگردان خویش بهره میگرفته است؟ روش پژوهش این پژوهش با رویکرد کیفی و بااستفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی در سال 1399 انجام شده است.
بحث و نتيجهگیری روش شاگردپروری بانو امین منحصر به انتقال حفظیات به شاگردان نبود؛ بلکه ایشان باتوجه به اهمیت تحصیل همزمان اخلاق و علم، به تربیت دو بُعد علمی و اخلاقی شاگردان خویش میپرداخت.